Vattenloppor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zia
    • July 2005
    • 197

    Vattenloppor

    Någon som matar sina fiskar med moina (vattenloppor)?
    ---------------------------------
    10 30 45 63 110 200:L
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag - men det vet du ju redan...
    Moina kan vara krångliga men väl värda att försöka med...
    Men ge inte upp om det går snett första gången eller andra eller tredje...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Zia
      • July 2005
      • 197

      #3
      Vad är de som kan gå snätt?
      ---------------------------------
      10 30 45 63 110 200:L

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ibland går det bara snett och kulturen kraschar.
        Det finns bara några få i Sverige som kan hålla kulturer igång under åratal men även de har kraschade kulturer av och till.
        Jag tror att Haleli nämnde någon gång att hon gav upp efter sin åttonde krasch.
        Själv är jag nu inne på fjärde omgången moina sedan jag startade om med akvaristiken för ett och halvt år sedan och nu går det i alla fall bättre än vid tidigare tillfällen. På 1980-talet hade jag moina utan större problem vad jag kan minnas.
        Det viktigaste har jag förstått är att mata regelbundet och byta vatten nästan lika regelbundet. Så semestrar kan vara ödesdigra (även kortare sådana). En del anser att snäckor (gärna posthorn) är bra när man odlar moina.
        Så därför är det jättebra att man har en källa nära tillhands för nya Moina när det kraschar...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          jag har vattenloppor i mittakvarie så fiskana äter dom när dom får tag på dom
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag har kört det under en period, men just nu gör jag det inte. Har dock tänkt starta upp några kulturer innan nyår, så vi får se hur det går. Som jag minns det så var det en del trixande med det, men med regelbundna rutiner så ska det gå - vet flera som får det att funka länge. Det mest extrema exemplet hörde jag om på akvariets dag:

            En tysk forskare ville testa hur länge vattenloppor kunde köra jungfrufödsel (under bra förhållanden bildas enbart honor, utan befruktning - under sämre förhållanden kommer även hannar, könlig fortplantning sker och viloägg läggs till nästa säsong).

            Killen höll på i 27 år och kom upp i 1600 generationer - sen gick han i pension och lade ner försöket. Tysk grundlighet...

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            Arbetssätt...