tider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Musse
    • January 2005
    • 291

    tider?

    1. Matar mina fiskar på morgonen (innan jag sätter på pumpen) och på kvällen (efter att jag har stängt av pumpen, kan inte sova när den är på...) är det för lite eller för mycket eller borde jag mata lite andra tider?

    2. går det bra att mata en salamander varannan dag? varför äter dom så lite?
    ca 54L
    FLAJ, ca 35L
    Vill ha: STÖRRE
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hallå

    Varför i hela friden stänger du av pumpen????Om jag vore i dina kläder skulle jag sluta upp med det direkt.Att stänga av pumpen om det är ett filter är förenat med stora risker.Anti nitrit bakterierna dör och far ut i akvariet med resultatet att du kan ha död på fiskarna..Men till frågan.Jag matar mina när jag kommer hem från jobbet dvs 1 gång/dag.
    Fredrik

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Tråkigt att du inte kan sova med pumpen/filtret på. Skulle varmt rekomendera att du köper ett som inte låter. Annars får du aldrig ett stabilt akvarie.

      1. Jag matar mina lite olika. Ibland en gång om dagen och ibland två. Någon dag kan jag hoppa över. Och utöver det så försöker jag variera med vad jag matar dem.

      2. Det går så bra så. När jag var liten hade jag salamandrar. De matade jag kanske 2-3 ggr i veckan om jag inte minns fel. Varför kommer jag inte ihåg längre Har gått 15år sedan sist. Men, det vet nog någon annan med säkerhet här.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Billy
        • July 2004
        • 28

        #4
        Fluval´s inner filter är riktigt tysta, har själv en fluval 4 plus i sovrummet och jag hör den inte. Kanske något för dig att köpa.
        Varför började jag inte med detta tidigare för ??

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Stäng inte av pumpen! Du vänjer dig vid ljudet, herregud, jag har tre ytterfilter och två powerhead inom två meter från min säng igång dygnet runt. Tänkte på det första natten, sen har jag inte brytt mig.
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av heljis
            Stäng inte av pumpen! Du vänjer dig vid ljudet, herregud, jag har tre ytterfilter och två powerhead inom två meter från min säng igång dygnet runt. Tänkte på det första natten, sen har jag inte brytt mig.
            Vänjer sig fort. Skulle nog inte kunna sova i ett tyst rum längre
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Samma sak som med datorsus, eller ja, fläktsus från datorer osv. Vet när Gudrun hade dragit fram här och vi vart strömlösa, har ALDRIG haft så svårt att somna som då. HELT knäpptyst. Det är en vanesak, precis som "alla andra" skriver
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av Iit_mutt
                Samma sak som med datorsus, eller ja, fläktsus från datorer osv. Vet när Gudrun hade dragit fram här och vi vart strömlösa, har ALDRIG haft så svårt att somna som då. HELT knäpptyst. Det är en vanesak, precis som "alla andra" skriver
                Haha, tänkte jag inte på. Men, har ju två datorer här som stå o surrar 24/7 också
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Iit_mutt
                  Samma sak som med datorsus, eller ja, fläktsus från datorer osv. Vet när Gudrun hade dragit fram här och vi vart strömlösa, har ALDRIG haft så svårt att somna som då. HELT knäpptyst. Det är en vanesak, precis som "alla andra" skriver
                  gu datorer är nåt grymt beroendeframkallande haha.
                  ja störs av akvariet om datorn är avstängt akvariet är 2meter bort.
                  datorn låter som ett j***a reaplan för tillfället och står mindre än en halv meter från kudden men störs inte av den såvida den inte är avstängd för då blir tystnaden alldeles för högljudd


                  är det luftpump du pratar om så behövs den som mest nattetid då växterna förbrukar syre då.

                  är det ett ytterfilter så kan du vira ett täcke runt typ.

                  innerfilter är lite värre fiskarna gillar inte att sova med täcke
                  min lät betydligt mindre när ja fick bytt gummibussningarna i den som hade torkat och blitt dåliga pga ålder.
                  om du har den fastsatt på glaset så prova att låta den hänga i sladden för de kan sänka ljudet rätt mycket.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    är det luftpump du pratar om så behövs den som mest nattetid då växterna förbrukar syre då.
                    Är det en luftpump så kasta ut den. Den tillför inte något vidare med syre till vattnet endå. Bubblorna tillbringar på tok för lite tid i vattnet för att göra någon nytta.
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Musse
                      • January 2005
                      • 291

                      #11
                      får väl ha på den dygnet runt då, och om det inte går att sova är det bara att lägga sig nån annanstans
                      ca 54L
                      FLAJ, ca 35L
                      Vill ha: STÖRRE

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #12
                        eller köpa sig en tystare pump...
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Eller hörselskydd
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gimbo
                            Eller hörselskydd
                            dock inga såna här http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=91557
                            hahaha
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • cool
                              • October 2002
                              • 1869

                              #15
                              angående salamandrarna så visst ja de går o mata varranann da ja brukar mat var tredje ibland också.
                              och ibland varje da.
                              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                              NY MSN:t__skate@hotmail.com
                              Skorpion och amfibie fantast

                              Kommentar

                              Arbetssätt...