Foder - fryst artemia - Smutsar ner som f*n ! ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    Foder - fryst artemia - Smutsar ner som f*n ! ?

    Är det farligt att den smutsar ner så mkt det blir till små smulor kvar och det äter inte fiskarna upp det åker in i flitret ?
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702
  • Geezer
    • October 2003
    • 166

    #2
    Vet inte om jag skall säga att oäten Mysis är sämre än oäten räkmix..
    All oäten mat, minst sextimmar efter matning, bör sugas upp (bortföras/avlägsnas) från akv.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      så Geezer! då måste man dammsuga upp detta om det blir kvar? och om det blir kvar varje dag (vilket även sugs in in i filterna innan fisk fått tag på) fy vilket jobb at kontrollera sin mat till fisken det blir och vilket jobb man får.
      Som jag ser det när man har innerfilter och ytterfilter blir dessa filter *matade* med gammal/ny mat som kunde ha kommit många djur till nytta.
      Jag använder mig av fryst foder och om jag matar för lite kommer det inte ner ngt till botten om jag matar lagom då e där alltid ngn som blir utan iaf men om jag matar lite över så mycket kommer i hela karet, blir där en del över, detta gör inget för min del då jag har botten filter det liksom blir en process när detta går genom sanden och allt e frid och fröjd.
      Så Platy5 för din del mata mindre men fler ggr ist. Och även om artemia skitar ner gör det inte så mycket men om du inte kör ngn speciel fisk kan jag rekomendera ett botten filter har inte rört mitt på många månader jag bara byter vatten, ansar växter, matar och ser på när det trillar ur yngel ur fiskarna.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Zybeer
        • July 2002
        • 699

        #4
        Ursprungligen postat av platy5
        Är det farligt att den smutsar ner så mkt det blir till små smulor kvar och det äter inte fiskarna upp det åker in i flitret ?
        Köp Golden Gates Artemia. Smutsat ner ytterst minimalt. Grym skillnad mot "de vanliga" tillverkarnas. Någon krona dyrare men går inte att jämföra. La av helt med mysis då det mjölkade ner akvariet något så hemskt.

        Det där med foder kvar på bottnen, ligger det mathögar som inte rörs ruttnar det och blir dåligt. Om lite grand sugs in i filtret eller dylikt är det lugnt. Speciellt om det rör sig om småpartiklar. Det är ju dessa som gör att det ser ut som det smutsar ned grymt mycket. Man kan även välja att skölja artemian i en finmaskig håv för att bli av med småpartiklarna men köp Golden Gate som sagt Jag är vansinnigt nöjd med den! Bara mat, inga tillsatser

        MVH
        /Jens
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          ahha så ja ska lägga artemian i min håv och skölja artemian? Eftersom det är bara små små smulor som smutsar ner de.
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Ursprungligen postat av platy5
            ahha så ja ska lägga artemian i min håv och skölja artemian? Eftersom det är bara små små smulor som smutsar ner de.
            Jupp, det funkar att skölja den.

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • Geezer
              • October 2003
              • 166

              #7
              av Peterhaak : "så Geezer! då måste man dammsuga upp detta om det blir kvar?" Ja, så borde det vara -jag är ingen ängel själv- men ruttnande mat tar mycket syre från vattnet. Om man har övermatat i ett redan syrefattigt vatten kan det bildas Nitrit och ammoniak = Game over! -Geezer-

              Kommentar

              • ovj78
                • May 2005
                • 546

                #8
                I värsta fall kam man ju stänga av filtret eller filtren under den tiden man matar så att maten inte sugs in igen...
                13 st kar + yngelburkar
                Ancistrus dolichopterus
                Apistogramma Agassizii VF
                Apistogramma Baenschi
                Apistogramma Cacatuoides
                Apistogramma Hongsloi
                Apistogramma Trifasciata
                Apistogramma Viejita
                Carnegiella strigata
                Dicrossus Filamentosus VF
                Mikrogeophagus Ramirezi
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
                ovj78@hotmail.com

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Jag stänger alltod av filtret när jag matar men aldrig mer änn 10min
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Vi matar ofta med fryst artemia. Vi lägger den i vatten i ett glas tills den har tinat helt, sedan silar vi av vattnet med ett återanvändningsbart kaffefilter. Guuu sicken lättnad när vi kom på det knepet, vi får inget skräp i akvariet när man matar så här.
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Jag matar med artemia stora och små, mysis, röda mygg, svarta mygg, dafnier stora och små och räkmix jag lägger aldrig i håv för att skölja bort ngt jag tinar aldrig upp iheller innan jag slänger ner det och det skitar inte ner i de mängder som ni beskriver.
                      Nu matar jag med en leverantör och då e detta Åled och ja jag vet alla kan inte köpa detta men det är synd, jag har hört andra som har problem då de matar med artemia (även med Åleds) men då har det varit för att de slängt ner för stora bitar som flyter omkgring och fäller små partiklar samt att vissa tinar upp sin mat innan. tänk på att de små partiklarna kommer små fisk till godo och om man har bottenätare.
                      Att behöva stänga av sin pump för att man måste mata låter helt knas för min del *skoj* låter som att om man kör ytterfilter och inner filter skapar mer jobb än nöjen.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Zybeer
                        • July 2002
                        • 699

                        #12
                        Åleds är ju helt klart bättre än Fina Fisken som de brukar ha häromkring. Men ingenting får upp mot Golden Gate Inga "fällningar" eller annat otyg. Bara kvalitetsfoder.

                        MVH
                        /Jens
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                        Kommentar

                        • Patrik_växjö
                          • July 2002
                          • 2046

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zybeer
                          Åleds är ju helt klart bättre än Fina Fisken som de brukar ha häromkring. Men ingenting får upp mot Golden Gate Inga "fällningar" eller annat otyg. Bara kvalitetsfoder.

                          MVH
                          /Jens
                          Vet inget om Golden... men när mn köper Åleds så vet man iaf vad man får...
                          / Patrik /

                          Kommentar

                          Arbetssätt...