Mata Malawi ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tzerra
    • July 2005
    • 84

Mata Malawi ciklider

Någon som vet ungefär hur mycket man ska mata och hur ofta man ska mata malawi ciklider? Har ett 160 l akvarium med 15 malawi ciklider.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Jag matade min malawisar nästan varje dag. Hade uppehåll nån dag. Jag matade så det inte blev en massa överflöd kvar på bottnen som låg och ruttnade. Det är lite svårt med doseringen men man märker när det råkade bli för mycket.

//Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Peter_F
      • October 2003
      • 693

Jag doserar 2-3 st ciklidsticks/firre. Matar knappt en gång/dag. Mina malawi är från 5-15cm. När jag matar med levande foder, får de ingen mat dagen efter.

Vad är det för sorts malawi du har?

//Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• Tzerra
        • July 2005
        • 84

Okej, jag har 5 Röd Zebra, 5 Golden och 5 Mangiano. Kanske bara ska mata dom lite en gång per dag.

Kommentar

• Peter_F
          • October 2003
          • 693

Ursprungligen postat av Tzerra
          Okej, jag har 5 Röd Zebra, 5 Golden och 5 Mangiano. Kanske bara ska mata dom lite en gång per dag.
          Det tycker jag du gör helt rätt. Risken att de svälter är nästan obefintlig. Då är det bättre om du delar upp maten så eventuellt svagare individer också får sin beskärda del. Jag brukar lura bort den dominante hanen till ena matningshörnet samtidigt som jag matar med andra handen till de som håller sig på avstånd. På så sätt ser jag att alla får i sig lite mat.

//Peter

Kommentar

• Tzerra
            • July 2005
            • 84

Ursprungligen postat av Peter_F
            Ursprungligen postat av Tzerra
            Det tycker jag du gör helt rätt. Risken att de svälter är nästan obefintlig. Då är det bättre om du delar upp maten så eventuellt svagare individer också får sin beskärda del. Jag brukar lura bort den dominante hanen till ena matningshörnet samtidigt som jag matar med andra handen till de som håller sig på avstånd. På så sätt ser jag att alla får i sig lite mat.

//Peter
            Hehe, de har jag märkt. Mina mangiano är kaxigast, dom simmar dit direkt och äter all mat så dom andra inte får något. Tack för tipset, ska testa att lura iväg dom till ena sidan sen mata dom andra på andra sidan

Kommentar

• Tascha
              • September 2002
              • 231

Att svälta ihjäl en Malawi är nästan omöjligt.
              Jag mata mina 5 dagar i veckan och skulle jag åka bort ett par dagar eller en vecka så får dom aldrig mat och det är aldrig någon som dött av det.

Försök att mata på två ställen så får alla fiskar nått.
              /Roger

Kommentar

• Luminax
                • July 2005
                • 378

jag antar att jag kanske matar mina för mycke, jag matar 2 gånger dagligen. Men dom äter upp exakt allting dom låter inget åka ner på botten. Men risken är väl att dom för äter sej.. Jag ska nog börja mata dom en gång per dag.
                Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

Kommentar

• Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

Ursprungligen postat av Luminax
                  jag antar att jag kanske matar mina för mycke, jag matar 2 gånger dagligen. Men dom äter upp exakt allting dom låter inget åka ner på botten. Men risken är väl att dom för äter sej.. Jag ska nog börja mata dom en gång per dag.

Fiskar äter allt som hamnar i vattnet(finns undantag),oavsett mängd. Så visst kan det bli gödgrisar av dem om de får för mycket. Det gör inget att du matar 2 ggr/dag, så länge det inte blir dubbel mängd mat.

Tillägg: Jag var på semester i 2 veckor. Under den tiden fick de mat 2 ggr. (Fördoserat av mig i äggkoppar). Inga som helst problem. De hade garanterat klarat sig utan detta oxå...

//Peter
                  Senast redigerad av Peter_F; 25 August 2005, 13:35.

Kommentar

• Stefan 63
                    • March 2005
                    • 52

Tetra ciklidsticks tycker jag är bra, ge 2-3st per fisk och då vet du att alla får och det blir inte för mycket. 2-3st är vad de får plats med i munnen.
                    Sticksen ska blöttläggas 5-10min. innan man matar.
                    En dag i veckan får de ingen mat och ibland lite fryst cyklops.

18-22 dagar är ju en ruvade hona utan mat, det är som Peter F säger, att de är ingen risk att de svälter.
                    Senast redigerad av Stefan 63; 25 August 2005, 17:08.

Kommentar

Arbetssätt...