Någon som vet ungefär hur mycket man ska mata och hur ofta man ska mata malawi ciklider? Har ett 160 l akvarium med 15 malawi ciklider.
Mata Malawi ciklider
Kollaps
X
-
Jag matade min malawisar nästan varje dag. Hade uppehåll nån dag. Jag matade så det inte blev en massa överflöd kvar på bottnen som låg och ruttnade. Det är lite svårt med doseringen men man märker när det råkade bli för mycket.
//CamillaDe sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till. -
Jag doserar 2-3 st ciklidsticks/firre. Matar knappt en gång/dag. Mina malawi är från 5-15cm. När jag matar med levande foder, får de ingen mat dagen efter.
Vad är det för sorts malawi du har?
//PeterKommentar
-
Ursprungligen postat av TzerraOkej, jag har 5 Röd Zebra, 5 Golden och 5 Mangiano. Kanske bara ska mata dom lite en gång per dag.
//PeterKommentar
-
Ursprungligen postat av Peter_FUrsprungligen postat av TzerraOkej, jag har 5 Röd Zebra, 5 Golden och 5 Mangiano. Kanske bara ska mata dom lite en gång per dag.
//PeterKommentar
-
jag antar att jag kanske matar mina för mycke, jag matar 2 gånger dagligen. Men dom äter upp exakt allting dom låter inget åka ner på botten. Men risken är väl att dom för äter sej.. Jag ska nog börja mata dom en gång per dag.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Luminaxjag antar att jag kanske matar mina för mycke, jag matar 2 gånger dagligen. Men dom äter upp exakt allting dom låter inget åka ner på botten. Men risken är väl att dom för äter sej.. Jag ska nog börja mata dom en gång per dag.
Fiskar äter allt som hamnar i vattnet(finns undantag),oavsett mängd. Så visst kan det bli gödgrisar av dem om de får för mycket. Det gör inget att du matar 2 ggr/dag, så länge det inte blir dubbel mängd mat.
Tillägg: Jag var på semester i 2 veckor. Under den tiden fick de mat 2 ggr. (Fördoserat av mig i äggkoppar). Inga som helst problem. De hade garanterat klarat sig utan detta oxå...
//PeterSenast redigerad av Peter_F; 25 August 2005, 13:35.Kommentar
-
Tetra ciklidsticks tycker jag är bra, ge 2-3st per fisk och då vet du att alla får och det blir inte för mycket. 2-3st är vad de får plats med i munnen.
Sticksen ska blöttläggas 5-10min. innan man matar.
En dag i veckan får de ingen mat och ibland lite fryst cyklops.
18-22 dagar är ju en ruvade hona utan mat, det är som Peter F säger, att de är ingen risk att de svälter.Senast redigerad av Stefan 63; 25 August 2005, 17:08.Kommentar
Kommentar