misslyckad räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    misslyckad räkmix

    för några dagar sen gjorde jag räkmix för första gången enligt följande recept:

    250g hela räkor (ca 2/3 skalade pga missförstånd..)
    250g tinade ärtor
    4-5 söndermortlade spirulinatablatter (alguewafers - i brist på annat)
    1 söndermortlad flubenoltablett (fiskarna har camallanus)
    25g gelantin (gjord efter förpackninganvisningen)
    2 dl vatten enl "Samtidigt med att gelatinet tillreds så tillsätter man någon deciliter vatten till mixen." hade det räckt med 1 dl? 0,5 dl t.o.m? Tolkade fritt!


    jag lät den extremt blaskiga soppan stå ute på altan under natten (ville inte ställa in den varma soppan i kylen), och på följande morgon hade massan stelnat. Jag skar upp till fina bitar och delade upp i påsar som jag fryste in. Nu är har jag 3 stora klumpar av räkmix som skulle behöva sågas isär - bitarna har alltså "smält" ihop.

    Vad gjorde jag för fel?

    edit: man kan se en ca 3mm tjock gelantinhinna ovanpå själva mixen, typ som på en tårta.. blandade jag inte om ordentligt?!
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Det verkar som om dina bitar frös ihop litet?

    Jag brukar styckfrysa i mindre bitar genom att jag skär upp, lägger var för sig på "plastfolie" i en rad, rullar litet, lägger på nya bitar osv. tills det är några "rullar" med bitar. Dessa stoppar jag in i frysen och först när alla bitarna är frysta så lägger jag dem i påsar.

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      aha det verkar smart! Alltså skära upp - lägga i lager - in i frysen - packa ner separerade bitar i påsar

      tack!
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        kan bara tillägga att jag har aldrig använt mig av gelatin,funkar lika bra utan,tycker jag.
        // Uffe

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av uffe
          kan bara tillägga att jag har aldrig använt mig av gelatin,funkar lika bra utan,tycker jag.
          Jag lägger smeten i vanliga plastpåsar som jag jämnar ut till en tunn platta. Viker öppningskanten, sedan direkt in i frysen. Det går att bryta lämpliga bitar från den tunna plattan av räkmix.

          Kommentar

          • Stefan 63
            • March 2005
            • 52

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Ursprungligen postat av uffe
            kan bara tillägga att jag har aldrig använt mig av gelatin,funkar lika bra utan,tycker jag.
            Jag lägger smeten i vanliga plastpåsar som jag jämnar ut till en tunn platta. Viker öppningskanten, sedan direkt in i frysen. Det går att bryta lämpliga bitar från den tunna plattan av räkmix.
            Så gör jag också. Jag har påsarna utplattade i kylen 6-8 timmar innan jag fryser kakorna. Före du fryser dom kan du ta en linjal och trycka till lite " göra lagom stora ruter" så är det mycket lättare sen när du ska bryta loss, blir den storlek du valt.

            Kommentar

            Arbetssätt...