mat till fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    mat till fiskar

    hur många gånger per dag ska man ge fiskarna mat egentligen? jag ger mina en gång per dag,är detta för lite?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Samma här.För mig räcker det iaf.Om man har yngel så bör man nog utfodra lite oftare.Är tyvärr lite svårt när man har ett jobb att gå till...
    Fredrik

    Kommentar

    • redtroll
      • January 2005
      • 70

      #3
      Jag matar mina varannan dag.
      Efter vad jag har hört så brukar butikerna inte mata varje dag heller.
      På Jägerzoo i Malmö exempelvis, matar dom fiskarna var tredje dag.

      Kommentar

      • CiklidKna
        • May 2005
        • 63

        #4
        En gång per dag räcker utmärkt. Och hoppa över dagar är oxå bra. Man kan ju alltid ta det som passar en själv. Dem klara ju sig i 2 veckor. Men det är lite länge utan mat, tycker jag.

        Mina får 1-2 ggr per dar beroede på vad dem får för foder. Vissar dar inget alls.
        För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          ok! härligt Jag tänker åka bort i Helgen då blir dom utan i tre dagar
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Det är absolut inget problem. Upp till två-tre veckor utan mat vet jag att folk på forumet har haft utan problem.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              vet ni om man kan ge fiskar grönsaker som man äter själv?tex svärdbärare som gärna vill ha grönt,kan dom få ärter eller nått?
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • enio
                • October 2004
                • 161

                #8
                Ursprungligen postat av redtroll
                Jag matar mina varannan dag.
                Efter vad jag har hört så brukar butikerna inte mata varje dag heller.
                På Jägerzoo i Malmö exempelvis, matar dom fiskarna var tredje dag.

                Butikerna sparar med matningen för att dem varken vill att fiskarna ska växa eller försämra vattenkvalitên som leder till täta vattenbyten och filterrengöring.

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  Jag matar mina 2 ggr om dagen. Detta har jag fåt rekomenderat i min akvarieaffär (mer än en förresten när jag tänker efter) plus att jag läst det på flera ställen. Det mår mina firrar bra av. Har levandefödare, tetror, silverhajar mm.
                  Sen kan det ju vara dagar när de bara får en gång pga hur man jobbar eller så.
                  Men annars får mina grönfoder en gång och huvudfoder en gång om dagen.
                  Det viktiga är ju att de äter upp det de får.

                  Ynglena får så många ggr som hinns med, men iaf minst 2-3 ggr per dag.

                  Låter ju rätt logiskt att zooaffärer matar sparsamt pga att inte få dåligt vatten eller att fiskarna ska äta upp sig, säkerligen för att spara pengar oxå.

                  Kram Lissie

                  Kommentar

                  • Ohlsson
                    • April 2005
                    • 176

                    #10
                    Matar oxå två ggr per dag, ibland oftare men då med mindre mängd. Anledningen till det är att jag läst att corydoras äter ofta men små portioner, å eftersom jag mest har corys så rättar jag mig efter det. De verkar mer nöjda med fler men mindre portioner än en stor tycker jag. Dessutom svälter jag dem ibland någon dag oxå, i naturen finns det ju inte alltid mat...
                    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                    Besök gärna min zoon...

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      kan man mata fiska med grönsaker eller nått som man äter själv?
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • CiklidKna
                        • May 2005
                        • 63

                        #12
                        Malar brukar gillar ärter och gurka. Hur det är med "fiskar" vet jag inte. Men jag har sett att en del ger dem små delar av räkor bland annat.

                        Mina får:
                        - Flingfoder där jag har blandat två olika sorter. Nästan dagligen
                        - Pellets med nåt som framhäver färgerna. Någon gång i veckan.
                        - Frysna rödmygglarvar. 2-3 ggr i veckan.
                        - Pellets till malarna. 1 gång varanan vecka. Men "fiskarna gillar dem med.

                        Jag kan tänka mig att det är i regel det vanligaste man ger fiskar.

                        Sen så har du Räkmixer av olika slag Frysna mygglarver finns i olika varianter. Levande föda finns i vissa zoo/akvariebutiker. Det finns ett rätt stort utbud på vad man kan ge dem.

                        Man får prova sig fram både med hur ofta dem ska har, hur mycket, och vad dem vill ha.

                        Lycka till.
                        Senast redigerad av CiklidKna; 02 August 2005, 22:01.
                        För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #13
                          jag provade med en halv ärta igår,och vilket liv! dom slogs så det stog härliga till,men jag såg att dom höll på med den idag åxå,kanske inte så smart att ha den i så länge?
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • CBR
                            • January 2005
                            • 292

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hella2
                            jag provade med en halv ärta igår,och vilket liv! dom slogs så det stog härliga till,men jag såg att dom höll på med den idag åxå,kanske inte så smart att ha den i så länge?
                            Det är bättre att dela ärtan/ärtorna i små delar så att fiskarna faktiskt får i sig den.
                            The Zone

                            Kommentar

                            • Hella2
                              • July 2005
                              • 1158

                              #15
                              nu har jag märkt att ärtor och majs +lite fryst spenat går i dom! trevligt,men i väldigt små mängder så dom hinner äta upp det
                              Man blir aldrig fullärd ....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...