artemiakläckningsexperiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #16
    kalas.. sånt vi vill höra..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #17
      Det är roligare att köpa salt som nästan är gratis utan att känna sig snål =)
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #18
        Tackar för exp och resultat bekräftar det med salthalten Kul grej jag hoppas att fler roliga exp kommer.

        mvh Erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #19
          mitt nästa experiment kommer att bli att testa Azurs metod http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm i jämförelse med med min pet metod,kommer att köra båda metoderna med exakt lika mycket salt & ägg,
          tänkte även prova azurs metod både med och utan genomluftning för att se om det blir nån skillnad,förhoppningsvis så kommer jag att börja testet nu till helgen.
          // Uffe

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #20
            vi väntar med spänning,, vilka ägg använder du? Om jag har förstått allting rätt så diffar kvaliteten på ägg,,
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              ska bli skoj å se resultatet av dina experiment Uffe
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av uffe
                mitt nästa experiment kommer att bli att testa Azurs metod http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm i jämförelse med med min pet metod,kommer att köra båda metoderna med exakt lika mycket salt & ägg,
                tänkte även prova azurs metod både med och utan genomluftning för att se om det blir nån skillnad,förhoppningsvis så kommer jag att börja testet nu till helgen.
                Ursprungligen postat av erikthur
                Låt Uffe rapportera när han känner för det!
                OK - jag vet att jag skrev ovanstående.
                Men nu är jag mer nyfiken än tidigare...
                Jag gissar att genomluftning är bättre ...
                Men jag kör som Azur och fortsätter nog med detta (eftersom det är enklare) om inte genomluftning visar sej vara mångdubbelt bättre...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • uffe
                  • January 2002
                  • 865

                  #23
                  den som väntar på nåt gott,,,,,,(får tydligen vänta) äntligen har jag på börjat experiment nr 3 Azurs metod,jag har tagit 2 st glasspaket o byggt dom som Azur beskriver http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm,
                  båda är fyllda med samma mängd salt(broxosalt) och samma mängd artemianauplier (1tesked)temp ca 27 grader
                  en låda är helt utan genomluftning och den andra är med normal genomluftning,ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklas.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av uffe; 09 August 2005, 17:26. Anledning: ny bild
                  // Uffe

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    En tanke bara - finessen med den här metoden som Azur rekommenderar är att undvara genomluftningen för att minska skaltillblandningen vid skörden.
                    Jag väntar idogt på en jämförelse mellan den traditionella genomluftningsmetoden och den som Azur använder.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • uffe
                      • January 2002
                      • 865

                      #25
                      kan konstantera att det gick inte alls,ca 95%okläckta ägg i båda behållarna,
                      förmodligen så var det alldeles för stor mängd (1 tesked)
                      har kört igång ett nytt försök idag med bara ett krm i varje,får se hur det funkar,annars så är det samma förutsättningar som tidigare försök.
                      // Uffe

                      Kommentar

                      • Tangoman
                        • March 2005
                        • 177

                        #26
                        Hur gick det Uffe?!?
                        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                        www.akvariefiskar.se

                        Kommentar

                        • uffe
                          • January 2002
                          • 865

                          #27
                          jo så här gick det!
                          stor artemiamängd funkar inte alls i glasslådemetoden,varken med eller utan genomluftning,
                          liten mängd artemia(1 krm)funkar precis lika bra med eller utan genomluftning i glasslådemetoden,
                          slutsumman av experimentet blir alltså,
                          stor mängd artemia=petmetoden med kraftig genomluftning
                          liten mängd artemia=glasslådemetoden utan genomluftning
                          vad jag inte riktigt kan förstå är varför man inte kan kläcka fram en stor mängd artemia i en glasslåda med genomluftning,den innehåller ju lika mycket artemiaägg o lika mycket vatten o salt som i petmetoden,någon som har nån teori om detta?
                          // Uffe

                          Kommentar

                          • DjHypnoz
                            • March 2004
                            • 162

                            #28
                            Ursprungligen postat av uffe
                            jo så här gick det!
                            stor artemiamängd funkar inte alls i glasslådemetoden,varken med eller utan genomluftning,
                            liten mängd artemia(1 krm)funkar precis lika bra med eller utan genomluftning i glasslådemetoden,
                            slutsumman av experimentet blir alltså,
                            stor mängd artemia=petmetoden med kraftig genomluftning
                            liten mängd artemia=glasslådemetoden utan genomluftning
                            vad jag inte riktigt kan förstå är varför man inte kan kläcka fram en stor mängd artemia i en glasslåda med genomluftning,den innehåller ju lika mycket artemiaägg o lika mycket vatten o salt som i petmetoden,någon som har nån teori om detta?
                            nej det har jag inte, men nu kan jag iaf lungt glassa vidare

                            tack för infon uffe!
                            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                            Kommentar

                            Arbetssätt...