Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brummel
    • May 2004
    • 73

    Infusorier

    Tog vara på ett svärdplanteblad igår, när ett par scalarer hade lekt.
    Det är länge sedan jag drog upp scalarer och vill gärna ha lite tips om mat för de nykläckta. I den fordom när jag senast hade yngel av den här typen, odlade jag infusorier, minns att jag kunde se dom med blotta ögat på den tidenm störst var toffeldjuren. Bananskal och torrt gräs i en glasburk var receptet jag hittade i en gammal akvariebok, om jag minns rätt. Ändå bättre (mindre) infusorier skulle man kunna fånga i dammar, men det har jag inte prövat. Mina gamla erfarenheter är från sextiotalet och jag tänker att här på forumet säkert finns alternativa, kanske enklare sätt. Tackar på förhand.
    Kan tillägga att jag nyss har hittat en suverän damm med mängder av röd daphnia, lite cyclops, en del stora sländlarver, röda, vita och svarta mygglarver. Fast dom svarta är slut nu, annars rena kraftfodret till de stora fiskarna.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kläcka Artemia och odla mikromask är alltid bra tips.
    Stora dafnier liksom dito Moina kan gå med ynglen och föda sina nauplier i den burken.
    Ett tips som många killiodlare använder istället för att odla infusorier är rikligt med växter som javamossa.
    Det finns alltid något ärbart som gömmer sej i de snåreen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • brummel
      • May 2004
      • 73

      #3
      tack, erikthur. Kläcka artemia tyckte jag då (för länge sen) var bökigt, flaska med luftpump, mikromask har jag inte prövat på, men skall läsa på mer om det. Cyclops är så vitt jag vet rovdjur, så stora djur passar ju inte bland ynglen, men cyclopsnauplier äv väldigt små och om man silar från de stora kanske det går. Att ha stora daphnier i karet har jag tänkt mig, med förhoppningen att dom kläcker nya. Är dock osäker på hur små nyckläckta daphnier är, vet du skillnaden mot nykläckt artemia? Kan scalareyngel äta artemia direkt? Infusorier vet jag fungerar, svårigheten har varit att få igång kulturen och rätt sorts infusorier.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Dafnienauplierna är bara något större än artemiannauplierna.
        Att kläcka artemia är enklare än du tror. Jag använder samma metod som Azur:

        Om de kan äta artemia direkt - vet inte faktiskt.
        Ciklidyngel brukar ju beta omrking ett tag.
        Så i med en massa växter dessutom.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #5
          det går alldeles utmärkt att mata med artemia direkt dom har förbrukat gulesäcken.
          // Uffe

          Kommentar

          Arbetssätt...