Att få tag i vanlig Daggmask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Att få tag i vanlig Daggmask

    Jag har sökt i några dagar nu och kan inte för mitt liv förstå varför jag inte hittar någon mask... Är det för tidigt? Bor i Umeå. Bodde utanför staden Sollefteå förut och där var det alltid busenkelt att få tag i mask. Fiskade ofta när jag var yngre. Men nu när man bor i en stad istället för på landet... Visst tycker mask inte om mark med barrskog? För att det blir för surt eller något sådant? Har försökt gräva lite där det finns lövträd och vanligt gräs men har hittat noll. Synnerligen irriterande! Så alla "maskletartips" välkomna. Jag har på känn att daggmask skulle vara ett toppenfoder till mina fiskar.

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    ja det är sant. maskar trivs ej i barrskog (en av anledningarna till podsoljorden)

    ett knep är ju att vänta tills det regnar, ett annat är som du säger att leta där jorden är mer basisk.

    lycka till..
    Senast redigerad av smurfmats; 30 May 2005, 21:35.
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Queen of frogs
      • May 2005
      • 80

      #3
      Mask brist??

      Har märkt själv att i "komposter" i både Ullånger o Sundsvall ser det ut som det är lite för tidigt än eller så är det för torrt kanske...
      Men däremot när jag satt o grävde med barna i deras sandlåda hittade jag ett par stycken så dom kanske tar sig lättare upp i sand så här på våren.
      Har hör att man kan göra konstgjort regn, om du vet av nåt ställe där det brukar finnas mask så kan man slå igång vattenspridaren, men vet inte om det funkar, dessutom skulle jag tro att man få ha den igång rätt länge för att det ska ske nån vettig effekt.

      Är inte direkt nån mask expert, tror min 4årige son är bättre för han hittar o kommer jämt med mask, så jag ska höra med honom om han har nåt expert tips...

      MVH Ann

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        Ursprungligen postat av Queen of frogs

        Är inte direkt nån mask expert, tror min 4årige son är bättre för han hittar o kommer jämt med mask, så jag ska höra med honom om han har nåt expert tips...

        MVH Ann
        haha, barn är underbara..
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Ett tips om du har tomt är att samla upp gräs och lägga i hög.Håll det fuktigt (inte blött) så ger det sig själv.Brukar göra så för att få met mask till aborre fisket
          Fredrik

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            har hört att min polare ibland kopplat en grepe till ett bilbatteri o kört ner grepen i jorden.. elakt men effektivt...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Nu vet jag inte om det är för kallt där uppe där du letar efter mask fortfarande. Men om du har något koloniområde i närheten så kan du kanske kika lite där och fråga någon som har odlingslott om det finns någon kompost du kan leta lite i efter lövmask. Annars kanske du känner någon med villa som har komposthög som du kan rota lite i
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Jimmie_
                • May 2003
                • 81

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                har hört att min polare ibland kopplat en grepe till ett bilbatteri o kört ner grepen i jorden.. elakt men effektivt...
                Det funkar utmärkt om man nu inte har en jordfelsbrytare installerad. En radie på ett par meter runt grepen där kommer det att krylla av mask.
                Enkel fångst metod

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  Jag har lagt märke till ett ganska lustig fenomen.... När jag envist tar bort maskrosorna som växer i min trädgård, så finns det i 90 % av fallen en daggmask nästan direkt under plantan.... Vet inte varför det är så...

                  Så testa. Plocka upp en maskros med en sån däringa smal pinne så kanske det finns nån mask där.
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • SeanChai
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Jens : testa odlingslotterna norr om stan, mot täfteå (kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter längre). ta bara rätt väg mot täfteå så ska du se dom, uppe vid ålidhem. sen om du inte bryr dig om vad folk tycker så är det väl bara att plocka med sig en spade och hacka upp lite platser här och där i stan, du behöver kanske inte göra det mitt på dagen på en helg så alla ser med så länge du lägger tillbaka jord / gräs ska det inte göra något. =)

                    // SeanChai
                    Min Zon

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Kan du inte köpa (detta vedervärdiga ord) agn-mask från närmaste fiske affär?
                      Plus aningens offtopic, Queen of frogs,, finns klädhängaren kvar i Ullånger?
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Queen of frogs
                        • May 2005
                        • 80

                        #12
                        Offtopic

                        Jodå jolon
                        Tror den är kvar, åker in den södra vägen så jag ser den inte, men tror inte klädaffären är kvar. Den har ju nåt rekord så jag tror inte dom tar bort den.
                        Men jag kan ha helt fel oxå.

                        MVH Ann

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #13
                          Ursprungligen postat av Queen of frogs
                          Jodå jolon
                          Tror den är kvar, åker in den södra vägen så jag ser den inte, men tror inte klädaffären är kvar. Den har ju nåt rekord så jag tror inte dom tar bort den.
                          Men jag kan ha helt fel oxå.

                          MVH Ann
                          Ojdå det var längesen jag var där tydligen, visste inte ens att det fanns en södra väg.
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • simpanboycool
                            • December 2004
                            • 52

                            #14
                            vilka fiskar kan äta mask kan platy det?? vad kam man mata platy guppy och neon tetra med???

                            Kommentar

                            • misonn
                              • April 2005
                              • 107

                              #15
                              säger bara en sak.. vänta på vatten
                              250 liters kar med malawi
                              100 liters med neon tetra, ancistrius malar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...