Grönsaker hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jny
    • May 2005
    • 48

    Grönsaker hela tiden?

    Har precis insett att min mal käkar upp mina nya växter (och de äldre). Har bara matat med ärtor någon gång ibland (och flingor varje dag + mygglarver 1 gång i veckan). La igår i zuccini och broccoli. De flesta fiskarna älskade det, inklusive malen. Ska jag ha färska grönsaker i jämt, bara ta upp det som är "gammalt" och lägga i nytt?
    Om malen slutar äta på växterna kommer de att återhämta sig? Eller måste jag ta bort de?
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    De bladen som redan är förstörda av malens ätande kommer inte att återhämta sig. Däremot kommer nya att växa ut och om dessa inte angrips så kan du ta bort de gamla.

    Du bör inte låta gamla grönsaker ligga i utan ta bort dem efter ett tag.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • jny
      • May 2005
      • 48

      #3
      men ska de ha tillgång till grönsaker konstant?

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jag brukar lägga i en bit gurka (ca 5 cm, men jag har yngel) och den är uppäten på 1 -2 dagar. Sen väntar jag 2 - 3 dagar innan jag lägger i en ny bit.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Nej jag tror inte att de behöver konstant tillgång av grönsaker.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • jny
            • May 2005
            • 48

            #6
            Tack, hoppas på bättre tider för mina växter. Som de ser ut nu är inte roligt.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Min mal äter på växterna trots att han får grönsaker flera ggr pr vecka. Han verkar helt enkelt bli triggad av grönsakerna. När jag precis tagit upp dem, ger han sej på växterna nästan omgående och tar sej en eftersläckare där. Är detta verkligen normalt, visst är han lite underlig? Nån som märkt samma sak?

              Han får maltabletter oxå samt övrigt som bjuds de andra fiskarna.
              Svea

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...