Min mal får ingen mat :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindah_jensen
    • February 2005
    • 27

    Min mal får ingen mat :(

    .. eller det är så jag tror det är. Han får iaf ingen "synlig mat" som jag ger till dem. Jag matar både med torrfoder, s.k "sjunkmat" och ärtor ibland, men en av mina molliesar är så himla glups så han blir helt galen när det kommer mat och tar precis allt i hans väg, de andra fiskarna får nästan inget alls, och malen får inget. Han har vuxit typ 100% mer än alla de andra fiskarna eftersom han äter så mycket.

    Nu är min fråga vad jag ska göra med min mal. Ska jag ta ur honom ur akvariet och mata honom eller vad ska jag göra? Har försökt att ge på kvällen efter att jag släckt men molliesen ser ju allting
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Prova att skära en bit gruka. Kör en tesked genom den så den sjunker. Det brukar malarna gilla och mumsa på. Nu vet jag inte hur stor din mal är, men prova med en bit som är iaf en centimeter bred.

    Den kanske inte äter på stört men förmodligen så tittar den fram o käkar efter ett tag.

    Vad är det för mal?

    Lycka Till!
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      gurka ska tydligen smutsa ner vattnet om den ligger för länge.

      squash å zucchini ska tydligen funka också
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Jag har haft samma problem med otroligt glupska ciklider som äter ALLT och även mina glasmalar har ätit upp alla algpiller jag gett. Men i förrgår så tog jag just zuccini och körde en sked igenom och sänkte ned på botten. Nästa morgon var den nästan helt borta i det stora karet! I det lilla karet där det bara är en ensam ancistrus så satt han nöjt och snuttade på sin bit. Efter bara 2 dagar med sån mat så har han blivit alldeles fin i färgen igen och mindre skygg. Rekommenderar det verkligen varmt och jättetack alla som tipsat! Nu finns det iaf 3 väldigt lyckliga malar i Sthlm.
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • Babbett
          • October 2003
          • 337

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          gurka ska tydligen smutsa ner vattnet om den ligger för länge.

          squash å zucchini ska tydligen funka också

          Jag tycker inte den smutsar ner...den hinner inte, mina fiskar är så glupska...
          Mvh. Ann E.

          http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Du kan även testa att släppa ner "malmaten" i karet när lyset är släckt.
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • lindah_jensen
              • February 2005
              • 27

              #7
              tack så himla mycket för alla tips. ska prova mig fram, det där med sänka ned med sked verkar jättebra! då kan man ju låta de mumsa ett tag och sedan ta bort den när man tycker det ätit för mycket

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Vad är det för art på malen?

                Har du försökt ge maten precis innan du går och lägger dig när det är helt släckt i rummet där akvariet står?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • lindah_jensen
                  • February 2005
                  • 27

                  #9
                  Det är en Corydoras paleatus. Och jag har provat att ge den på kvällen/natten när det är släckt men molliesen verkar ha väldigt hög intelligens, så den vet när det kommer mat...

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av lindah_jensen
                    Det är en Corydoras paleatus. Och jag har provat att ge den på kvällen/natten när det är släckt
                    Hmm, corydoras är dagaktiva och då är det inte aktuellt att mata när det är mörkt. Försök med granulat som du ger under vattnet så att det sjunker till botten. Prova även djupfryst artemia som du tinar upp innan du ger dem. Då brukar de sjunka till botten i ett litet "moln" så något borde finnas kvar för corysen.

                    Annars är corydoras stimfiskar som inte trivs ensamma. Det kan mycket väl hända att din corydoras inte vågar så mycket när hon/han är den enda av sin egen art. Enligt de olika rekommendationerna jag har läst ska de vara minst 6 stycken. Färre än 4 borde du definitivt inte ha.

                    men molliesen verkar ha väldigt hög intelligens, så den vet när det kommer mat...
                    Hehe! Och ett väldigt bra luktsinne kanske Fiskar är faktiskt mycket intelligentare än vad man tidigare trott. En artikel om deras intelligens kan du läsa på: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
                    Senast redigerad av batski; 01 April 2005, 11:19.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...