Räkmix recept??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThereseJ
    • March 2005
    • 1

    Räkmix recept??

    Hejsan!

    Har alltid köpt färdig räkmix av han jag köper mina Malawiciklider av, men eftersom det är en bit ifrån mig så tänkte jag göra egen. har en kompis som brukar göra egen räkmix.

    Har kollat på Internet på olka hemsidor och på diskussioner här, men det finns ju så himla många olika varianter på recept.

    Jag har ju två jättefina verkligen röda rödzebror, så därför måste jag fortsätta ha astaxantin i fodret, så jag ska köpa det av han jag har köpt fodret av. Min kompis har fått en hel del rödzebror nu också, men som itne alls är direkt röda av sig. Så vi ska försöka få färg på dom med.

    Det receptet vi tänkte använda oss av (efter att ha gjort om det lite) är:
    Ca 1kg räkor ( drar ner på det om jag har vitfisk i)
    600g ärtor
    600g spenat
    ca 15 musslor
    5g astaxantin
    75-100ml Agar-agar

    Ev. lite vitfisk filé, men då drar vi ner på räkorna nått gram istället.

    Har tagit bort spirulinapulvret då jag fick reda på att mina rödzebror kan få mörka fläckar av det om jag har otur. har ju redan spirulina i pelletsen jag kör med ibland.

    Undrar nu vad ni kör med för recept? Några tips på hur man får fina färger på de fiskar jag har? Något annat tips om vad man kan ha i?
    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av ThereseJ; 29 March 2005, 12:19.
    //Therese
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Har inget tips på räkmix, men erikthur skrev att dgglof (tror han/hon stavar så) kör med skalade räkor i vitlökspress. Fungerar tydligen fint. Tänker testa det själv eftersom jag tycker det låter otroligt smidigt.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      att köra skalade räkor låter inte som nån jätte bra ide. Mycket av alla nyttigheter man vill få i fiskarna sitter i just skalet/huvudet.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        aha. Då kanske jag kommer ihåg fel.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Mixen låter fin (du kunde ev. tillsätta lite vitaminer), men jag tänkte kommentera agar'en.... Jag kör med agar i min mix, och är väldigt nöjd med den. Jag använde 0.5% agar, dvs 5 gram torrt pulver (upplöst i en deciliter kokande vatten) till 1 kilo mix, och det håller ihop bra.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Fiskarna uppskattar mycket konsistensen av räkkött så ibland får de vitlökspressad skalad räka som omväxling till bl.a. räkmix (med skalet medmixat). Skalet går inte att trycka igenom vitlökspressen. Det finns inte ett foder som är bäst, man behöver variera om de skall trivas.

            Kommentar

            Arbetssätt...