Frysta nyttigheter att variera mellan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #16
    Hej
    Om du vill göra livet mer intressant för dina fjärilsciklider så tror jag mer på att skaffa ytterligare ett par fjärilsciklider än en familj agassizii. En familj agassizi skulle bara innebära konkurrens (och de är tuffare än fjärilar, kan hända att de tar över herraväldet i akvariet). Både fler fjärilar OCH agassizii blir för trångt, alla agassiziihonorna vill ju ha egna revir om c:a 20-30 cm i diameter...

    Du kommer också att få utbyte av fler fjärilar eftersom de verkligen blir sociala när det finns två hanar i karet. Skaffa gärna ett överskott honor så att honorna kan vila och inte ständigt blir uppvaktade. Jag har 2 hanar och 5 honor, det fungerar jättebra. Jag ska kika på ditt akvarium och se om jag kan ge några inredningsförslag...
    Iris

    Kommentar

    • Iris A
      • October 2004
      • 158

      #17
      OK, jag tror du kan få till det riktigt bra om du flyttar in roten som är till höger i akvariet mot centrum och roterar den lite så den tar upp så mkt höjd som möjligt men ändå blockerar från framkant till baksida. Då får du två "rum" i akvariet. Täck i nederkant med växter som är "fylliga" så att det blr svårt att se igenom. Vallisneria är ju lite "tunn", ta hellre och flytta spikbladsknippet (ser buskigt o fint ut).

      Jag tror det blir jättefint... Lycka till!
      Iris

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Tusen tack för alla tips
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Iris A
          • October 2004
          • 158

          #19
          Det var så lite så!
          Iris

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Hej igen Iris!

            Nu när informationen hunnit sjunka in måste jag säga att jag blev något besviken när jag insåg att det inte skulle funka med agassizii. Hade gått och sett fram emot och ha såna skönheter boende i mitt akvarium... Men sånt är livet och jag vill att mina fiskar ska trivas.

            Lite funderingar och frågor:

            Jag hade läst överallt att fjärilsciklider var parbildande. Kommer inte den udda tjejen att känna sig mobbad? Det skulle i så fall bli två par och en ensam tjej. Bildar de bestående par eller byter de partner ibland?

            Den roten går nog inte att flytta så som du säger. Den ligger lutad mot bakgrunden och skulle bara tippa i fall jag försökte få den att stå högre upp. Men jag ska fundera på hur jag ska göra. Antagligen blir det till att köpa lite extra inredning. Hade faktiskt funderat att byta ut spikbladet mot bacopa eller vallisneria, men jag får se hur det blir med det.

            Ska jag vänta med de nya fjärilarna tills det att jag har möblerat om lite? Eller skulle de fixa att bo så här ett tag? Mina två är nästan ett år gamla nu (var enligt mannen i affären 6 månader galma när jag hämtade dem i början av december). De lekte en enda gång, inte många veckor efter inflyttning, men då åt pansarmalarna äggen under natten.

            Skulle det gå att ha några endlers i akvariet, nu när det inte funkar med agassizii? Eller är det en dum idé?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Folk med mer erfarenhet än jag av fjärilar får säga om jag har fel, men min uppfattning är att fjärilar inte har stark parsammanhållning, och egentligen bara håller ihop under leken.

              Jadå, Endlers funkar nog alldeles utmärkt. Endlers-hanar är ju väldigt små, men jag tror ändå inte fjärilar kan äta dem.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Iris A
                • October 2004
                • 158

                #22
                Hejsan...! Hade precis tröttnat på att panikrätta uppgifter (upptäckte lite sent att jag visst lovat för mycket ), vad gör man då om inte kika om det hänt ngt på zoopet...?

                Du har rätt i att om du har en udda hona så kan det hända att de två hanarna (om de är jämnstarka) väljer var sin och en blir över. Om du har två udda honor kommer det inte att ske. Dels är chansen större att herrarna fördelar sina gracer, dels har den som för tillfället inte blir uppvaktad alltid en syster att kivas med.

                Visst kan du ha endlers! Risken är att deras yngel blir mat åt cikliderna, men när jag hade mina endlers i samma kar som fjärilarna verkade det som om ynglen överlevde. Varje gång jag fick en ny kull håvade jag upp dem dag 2 och la dem i ett yngelnät (fyrkantig nätbur, större än yngelkaren av plast). Där fick de vara ungefär 2 veckor tills de ätit sig tillräckligt feta på Liquifry. Senare kullar (i nya akvariet) har liksom dessa första bestått av 4-6 yngel, så om jag förlorat något så är det marginellt. Dessutom simmar endlergänget mest vid ytan och fjärilarna mest i mitten och nedre delen, så de stör inte varandra. Endlers är faktiskt rätt tuffa, mina kämpade glatt med fjärilscikliderna för att få tag i röda mygglarver som nästan var för stora för dem att svälja. Det blev en del roliga dragkamper

                Bacopa växer som ogräs (i allafall hos mig) men blir gles med åldern och alltså inget vidare skydd mot insyn. Då är spikbladsknippen tätare. En annan läcker planta är hornsärv. Växer hysteriskt med massor av skott per "gren" åt alla möjliga håll. Min enorma ampullaria i guppy/limia/platy-karet äter hela dagarna och ändå syns det inte på hornsärven...

                Kanske det går att staga upp ena änden av roten på en annan, liten rot? Eller på en diskret sten? Jag antar utifrån akvariets utseende och gängse åsikter om amazonas att du inte vill ha stenar, i alla fall inte synliga sådana. Själv har jag ett antal stora, röda sandstenar som jag är helnöjd med, men det är en fråga om smak...

                Är du säker på att det var pansarmalarna och inte fjäriscikliderna själva som åt upp äggen? Det brukar de göra. Den lokala akvarieföreningen har några entusiaster som brukar föda upp fjärilsciklider, och enligt dem behöver de flesta fiskar "träna" många, många gånger innan de klarar av att driva upp en kull utan att äta upp äggen. Dessutom är fjärilsciklidägg enormt känsliga för vattenkvalitet, så du får nog vänta innan det blir yngel (å andra sidan blir det så galet många yngel om/när man lyckas, ofta 50-100 per kull...). Till dess kan du njuta av att studera de små skyddslingarna!

                Personligen skulle jag vänta med inköpet tills jag fixat bra livsutrymme med skyddad insyn. Annars blir det statusbråket i början onödigt stressande. Håll ut...

                Ha det gott!
                Iris

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Hej igen Iris!

                  Ursprungligen postat av Iris A
                  Du har rätt i att om du har en udda hona så kan det hända att de två hanarna (om de är jämnstarka) väljer var sin och en blir över. Om du har två udda honor kommer det inte att ske. Dels är chansen större att herrarna fördelar sina gracer, dels har den som för tillfället inte blir uppvaktad alltid en syster att kivas med.
                  Två killar och fyra tjejer då. Får alla plats i mitt akvarium? Det lät kul med endlers

                  Bacopa växer som ogräs (i allafall hos mig) men blir gles med åldern och alltså inget vidare skydd mot insyn. Då är spikbladsknippen tätare. En annan läcker planta är hornsärv. Växer hysteriskt med massor av skott per "gren" åt alla möjliga håll. Min enorma ampullaria i guppy/limia/platy-karet äter hela dagarna och ändå syns det inte på hornsärven...
                  Där ser man. Hornsärv var den enda växten som stendog hos mig bara några dagar efter inköp... Och spikbladet blir faktiskt gles nedantill, så jag måste hela tiden klippa av topparna och plantera dem i sanden.

                  Själv har jag ett antal stora, röda sandstenar som jag är helnöjd med, men det är en fråga om smak...
                  Sandstenar? Innehåller inte de kalk?

                  Är du säker på att det var pansarmalarna och inte fjäriscikliderna själva som åt upp äggen? Det brukar de göra. Den lokala akvarieföreningen har några entusiaster som brukar föda upp fjärilsciklider, och enligt dem behöver de flesta fiskar "träna" många, många gånger innan de klarar av att driva upp en kull utan att äta upp äggen.
                  Jo, jag har också hört att de kan äta upp sian egna ägg. Men jag tror att det var pansarmalarna för att på morgonen satt två väldigt nöjda pansarmalar på roten som äggen hade legat på... Fast jag kan ha fel.

                  Dessutom är fjärilsciklidägg enormt känsliga för vattenkvalitet, så du får nog vänta innan det blir yngel (å andra sidan blir det så galet många yngel om/när man lyckas, ofta 50-100 per kull...). Till dess kan du njuta av att studera de små skyddslingarna!
                  Mina vattenparameter ska vara rätt bra för fjärilar: PH 6.5-7, temp 26-27, nitrit=0, ammoniak=0, nitrat=0 (inte så bra för växterna men jag ska ändra på det). Är det något mer som jag behöver tänka på vad det gäller äggen?

                  Det är en del nya grejer jag undra om fjärilarna men jag ska starta en ny tråd under "Amerikanska cicklider".

                  Ses där kanske? Det skulle varit trevligt!

                  Ha det så fint så länge
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #24
                    Denna tråden verkar helt ha flippar ut från ursprungliga ämnet. Men, men...

                    Ursprungligen postat av Azur
                    ...men min uppfattning är att fjärilar inte har stark parsammanhållning, och egentligen bara håller ihop under leken...
                    Har precis samma erfarenhet. Visserligen kan vissa leka oftare än andra med varandra, men någon parbildning utanför lek och yngelvård har inte mina alls. Så antalet av olika kön har inte haft någon betydelse hos mig.

                    Jag skrev nyligen en hel del om fjärilsciklidodling i denna tråden:

                    Jag kan rapporera att antalet yngel nu minskat, har nog "bara" 200 st kvar. Men de växer ordentligt, hoppas få på dem på någon näringsrikare foder om en vecka.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av dgqlof
                      Jag skrev nyligen en hel del om fjärilsciklidodling i denna tråden:

                      Jag kan rapporera att antalet yngel nu minskat, har nog "bara" 200 st kvar. Men de växer ordentligt, hoppas få på dem på någon näringsrikare foder om en vecka.
                      Har du lyckats räkna dem? Det hela låter väldigt spännade! Hur stort är akvariet och hur många fjärilar bor däri?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #26
                        Att räkna yngel: Jag har fotat men det går inte att se. Har räknat till 120 och gett upp, då var det många kvar. Har räknat på foto på romkaka så vet att det var ca 300 romkorn. Ynglen såg ut att vara fler från början än vad det är nu. Antalet får jag reda på när jag förhoppningsvis kan håva ut dem till större uppväxtkar om ett par månader.

                        Akvariet är på 105L, sand på bottnen, inrett med växter och en rot. Ett par fjärilsciklider. Fram till för en vecka sedan bodde de med två st pandapansarmalar, de är nu utbytta mot 4 st yngel av fläckig pansarmal. Ett par fjärilsciklider använder ett helt 105L akvarium om de leker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...