Ny foderfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Babbett
    • October 2003
    • 337

    Ny foderfråga!

    Hej, jag har läst igenom tidigare foderfråger då jag undrar hur ofta ni rekommenderar att fodra fiskarna.
    Vet inte om jag känner mig så mkt klokare då det verkar som att åsikterna skiljs åt endel.

    Så jag startar en ny tråd ang. foder...

    Jag har Ancistrus, Kongotetror och Praktbotior. Kommer nog skaffa några dvärgciklider...inte bestämd mig än ang. vilken sort det blir.
    Jag vill erbjuda mina fiskar varierad kost och tar gärna emot tips.
    Tänkte fodra med flingfoder och fruset foder, samt grönsaker.
    Hur ofta fodrar man? På flingpaketet står det 2-3 ggr. per dag...på mitt jobb fodrar vi karperna enbart 2 ggr. per vecka....det gjorde vi även på tidigare jobb där vi hade Malawiciklider...rätt stora.
    Så snälla...hjälp mig att erbjuda mina fiskar rätt och tillräckligt med mat!

    Mvh. Ann E.
    Mvh. Ann E.

    http://www.freewebs.com/babbett/index.htm
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Malawis två gånger i veckan tycker jag (utan erfarenhet från malawi) är extremt lite.

    Jag matar mina fiskar morgon och kväll. Jag matar ganska lite åtgången så att de hinner äta upp det snabbt och det inte blir liggande.

    Jag har hört att botior bör matas ett par gånger per dag (mer än en gång), men det kanske någon med större erfarenhet av botior kan bekräfta eller dementera.

    Ancistrusen äter alger men vill gärna ha vegetabiliskt tillskott. Ge den typ broccoli, ärtor eller zuccini. Även andra fiskar kommer att äta det. Alla mina fiskar äter fryst broccoli. Mat inte för mycket och låt det inte ligga mer än en dag.

    Skaffa gärna levande foder om du har tid, lust och möjlighet då fiskarna gärna äter det.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    Arbetssätt...