Grönsaker till malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Grönsaker till malar?

    Jag undrar vad man kan ge malar för grönsaker? Har provat med kokt brysselkål som jag förstått är en delikatess för dem och även med en bit gurka. På senare tid har jag dock sett massa bilder där det sitter bitar av squash (tror jag att det är) som malarna tuggar på. Är det något lämpligt? Vad för övriga grönsaker kan man ge dem? Mina håller på och äter upp mina svärdsplantor så jag ser mig nödgad att snabbt som ögat ge dem nåt annat att tugga på så jag får ha mina växter ifred.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Ärtor som du "skalar" brukar uppskattas med.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Funkar frysta som man tinar innan? Hur mycket är lämpligt att ge dem? Måttet inom 2 min funkar ju liksom inte riktigt på malar eftersom jag får mata dem efter att ljuset släckts för att de ska få ha sin mat ifred.
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Föredrar personligen squash före gurka, då gurkan blir som snor efter ett tag. Jag kör även med Plant chips (algtabletter).

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jag tar ärtorna direkt från frysen och håller dom under ljumet vatten och "ploppar" ut dom från skalet. Ta ½-1 ärta per mal och på morgonen så kan du ta bort ev rester.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Jo, jag har oxå algtabletter men cikliderna tycker att de är mums så det är inte alltid malarna får det. Dessutom så borde de ju låta växterna vara ifred om de tycker att de får tillräckligt - eller?

            Ska ta och köpa en liten påse ärtor och testa. Har två siameser också - gillar de också ärtor och hur ska jag räkna portionen på dem? De är ca 6-7 cm nu.
            Squash blir inköpt - håller med om konsistensen på gurkan.

            Tack för alla svar!
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Dom käkar säkert det som är godast.

              Mina siamensis älska ärtor! Ta samma till dom och ta bort ev rester dagen efter.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Mina malar får Zuccini (Squash), rå brysselkål och råa ärtor... Zuccinin får man sätta fast på t ex ett rostfritt bestick för att få skivorna att sjunka... det är malarnas absoluta favoritkäk!!!
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • robban
                  • February 2003
                  • 322

                  #9
                  jag skickar i brysselkål mellan varven men det luktar ju lik i kåken när man kommer hem så det blir lite mer sällan nu för tiden annars blir det räkmix, gurka vanligt flingfoder och så

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    då typ brysselkål ofta är besprutad underar jag, hur ger man den till fiskarna för att undvika att fiskarna får i sig gift? behöver jag oroa mig?

                    jag tyckte mig se att man skulle koka den först..?

                    har tror mig ha läst att man kan ge firrarna kokt broccoli, funkar detta?

                    jag ger mina algtabletter som bas och även squash och nån ärta då och då.

                    hur ofta kan man mata med squash? flera ggr/vecka?

                    Lenis
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...