Micromask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    Micromask

    Jag använder fuktiga/upp blötta havregryn. Vad använder ni och vad rekommenderar ni?

    Jag tycker nämligen att havregryn inte är så bra.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tycker det är den bästa metoden och har använt den sedan jag lärde mej den på 1980-talet i Uppsala nu med tillägget med kaffefilter-papper på ytan.
    Många av de metoder som går att använda kräver att man rör om kulturen dagligen.
    Varför är du inte nöjd med havregryn?
    Har du provat med kaffefilter?
    Du bör man också ha havregrynen lite fuktigare än jag hade tidigare.
    Sedan bör mikromasken inte stå alltför kallt - gärna 25 för att riktigt ge resultat.
    Se även den här artikeln http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=213188

    Jag ser nu att bilderna blivit omkastade i artikeln - något jag får fixa till vid tillfälle...
    Senast redigerad av erikthur; 16 February 2005, 07:54.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jag skall testa med kaffefilter på ytan.

      Främsta anledningen är egentligen att mina burkar inte är så bra. (tror att de läcker). Men skörden blir mycket dålig så jag kommer att testa med kaffefilter.

      Bra artiklar föresten
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        jag har provat lite olika medium,
        polentamjöl
        potatis och polentamjöl
        havre (krossad och hel, pulveriserad Mfl.)

        och outstanding: skorpmjöl.!

        mkt bra att odla i man får MASSOR med mask...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          hmm.. har någon testat babyvälling? minns någon som odlade något levandefoder på det... vi talade länge om det.. jag minns inte vad han odlade.. men gud.. babyvälling innehåller typ.. det mesta nyttigheter... han blandade ut det med en särskild typ av grus... jag tror det var grindalsmask han odlade...

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Inte helt säker men jag har för mig det ska gå o mata både dafnier och artemia med välling.. hur pass bra vet jag inte. har funderat på att odla nån form för sötvattens monster i ett eget litet akvarium för att kunna mata med nått som lever, har inte plats med guppy balja just nu, artemia kräver saltvatten, och det är jag inte intresserad av att klabba med, så nått annat blir det... när jag orkar fundera nog på vad.

            B!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Lite mikromasktips:
              De lever i ytskiktet på det medium man odlar dem i, anledningen är förmodligen för att få tillräckligt med syre. Den klassiska metoden är att odla dem ganska instängt, då tvingas de krypa upp längs sidorna på bruken. Med kaffefilter på ytan spelar det ingen roll, de lägger sig som en matta ovanpå kaffefiltret oavsett så länge det är fuktigt.

              Välling och kaffefilter är kanske inte så bra (har bara provat en gång). Anledningen verkar vara att maskarna drar med sig en massa vällingpartiklar genom filtret, man får med grumset ner i akvariet. Jag har återgått till havregryn+kaffefilter, maskarna räcker och blir över.

              Jag odlar i smörpaket i plast (flora-stor ask) med en halv cm fuktiga havregryn på bottnen och ett kaffefilter ovanpå. Tar en gaffel och sticker en massa små hål i locket. Har sedan de askarna i en smartstore back. Anledningen till det senare är att maskarna rymmer ur smörpaketen och det tycker jag är vidrigt. Har testat att de klarar två månader i en sådan smörask utan att man öppnar locket (men då rekommenderas att öppna det utomhus...). Utan hål i locket dör de på några dagar till en vecka.

              Avkastningen från ett kaffefilter kan bli en halv tsk ren mask om dagen efter en vecka. Men skördar man så mycket avtar tillväxten snabbt, en vecka kan man räkna med att få ut bra skörd då. Tar man mindre räcker de mycket längre men luktar desto värre.

              Jag håller bara mina i 19-20C (eftersom det råkar vara mest praktiskt för mig).

              Tar till mig tipset om skorpmjöl och skall prova nästa gång jag snabbt behöver få många.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag glömde att skriva att det var dgqlof som tipsade mej om kaffefiltret...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...