Att kläcka Artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NM
    • October 2002
    • 175

    Att kläcka Artemia?

    HEj, har sökt igenom forumet men inte lyckats hitta svar på min fråga.

    Hur vet man att äggen är kläckta? dum fråga men måste kolla med er ändå.

    Har haft mina ägg bubblande i en PET flaska med punmp, vatten o salt
    i snart 36timmar, inget har hänt förutom att äggen möjligtvis blivit lite mer transparenta.

    Vad gör jag fel?

    Mvh
    Niclas

    Mvh
    Niclas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Alla ägg kläcks ju efter olika recept så det bästa är att skaffa artemiaägg av någon som själv har kläckt dem och därför kan receptet.
    Man ser om äggen är kläckta genom att stänga av pumpen och sedan kolla om djuren simmar runt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      • November 2002
      • 54

      #3
      Hej!

      Att "äggen" blivit kläckta brukar synas på färgen på dem blir orangea då. Annars kan du se det genom att de rör på sig hoppar liksom lite. Stäng av pumpen låt vattnet stilla sig och kolla noga om de rör sig.

      Vad du gör för fel:

      Kan vara massa faktorer som spelar in:

      Dålig kvalite på artemian
      = finns mycket skit på marknaden som inte kläcks alls, fråga hur affären förvarat den (ska förvaras kallt)men torrt, se till att burken/påsen är tät.
      Hur mycket kläckningsgrad den har minimum garanti, 80% gärna 90% allt annat brukar vara skräp.
      Vad det är för märke? det finns en del som aldrig har funkat bra (troligen på grund av felaktiga förvaringar)men se till att den oxå är från saltsjöarna i usa, all asiatisk artemia brukar vara skräp. Hjortgatans zoo har en bra kvalite med 90% garanti.

      För hård luftning = de dör av så fort de blivit kläckta
      fel salthalt = ska vara ca 1 matsked/0,5l vatten, salthalten i ett saltvattenakvarie brukar funka bra (ca 1,018-1,024)om jag inte minns fel.
      För kallt = kläckningen tar längre tid och utfallet bli sämre 26-27 grader är lagom
      för mörkt = dåligt utfall och kläckning gärna ljus på dygnet runt

      nu har du lite tips, prova igen och lycka till

      Don´t drink water- fishs ..... in it.

      mvh

      Peter
      Don´t drink water- fish ..... in it.

      mvh

      Peter

      Kommentar

      • NM
        • October 2002
        • 175

        #4
        Man Tackar!

        Skall prova lite mera och se!

        Mvh
        Niclas

        Mvh
        Niclas

        Kommentar

        Arbetssätt...