Vänja Scalar vid annat foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Vänja Scalar vid annat foder?

    Har en scalare som jag nu upptäckt är kräsen..... har egentligen inte ätit nått vidare sedan jag köpte honom.... har matat med olika saker... flingfoder, räxmix, svarta mygg.... inget av detta har fallit honom i smaken utan han har smakat och sedan spottat ut.... i går fick de frusna vita mygg.... o då åt han!!!!
    Alltså har jag lyckats få tag i en otroligt kräsen fisk.... hur ska jag göra för att få honom äta annat än vita mygg???
    Iofs så ska han få äta detta ett tag då han matvägran har gjort honom otroligt mager.... måste "göda" upp honom nu när jag vet vad han äter.... men jag vill juh att han ska äta annat än bara vita mygg....
    Nån som har nått råd om hur man ska gå till väga för att tillvänja scalaren till annan foder?
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Om han är frisk för övrigt bör han börja äta allt som erbjuds så småningom...Det kan även vara andra faktorer som stör den... faktum att han är ny i karet och om det finns fler Scalarer så kan han vara utsatt för mobbning...Min erfarenhet är att det svårt att släppa nya Scalarer där det redan finns ett par och eller ett gäng som redan har ett rangordning...
    Hoppas att han börjar äta det du vill att han äter å inte tvärtom.
    Lycka till....
    Senast redigerad av Poseidon; 13 February 2005, 11:44.
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Hej och tack för ditt svar!
      Scalaren som är kräsen är ensam scalar i karet... han bor ihop med 3 svärdbärare (2 honor 1 hanne) och 2 ancistrushannar.
      Varför han är ensam kan du läsa i följande länk:


      Har tänkt att skaffa nya scalarer men eftersom "min" akvarieaffär får inte in några scalarer på ett tag då grossisten har haft problem med deras scalarer..... de har sjuknat in på samma sätt som mina gjorde i länken ovan och ingen medicinering har hjälpt.... enligt affären iaf...

      Kan kanske vara det att han känner sig ensam??? men då borde väl han ha ratat de vita myggen oxå, eller???
      Oftats står han för sig själv i ett av de bakre hörnen av akvariet... men kommer fram då och då....han ser frisk ut förövrigt dock något mager då han inte har ätit.

      Har pga av det som hände sist med alla mina scalarer och då jag har haft lite problem efter detta med mina ancitrusar (som jag har i samma kar) inte vågat sätta in nya fiskar....
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Okey Maya efter det att ha läst tråden...Så ä jag nog inte så säkert på vad det va dina firrar drabbades av...Men en vild-gissnig efter det att ha kollat runt lite ...kan vara nån typ av Bristsjukdomar...med missbildningar på fenor och gällocksdeformationer, matvägran...Sök å se om det var det dina firrar drabbades av.
        Svamp å parasiter kan åxå vara en orsak typ Saprolegnia...
        Senast redigerad av Poseidon; 13 February 2005, 13:12.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          Nu är han inte sjuk... han ser jättefin ut bara det att han är mager.... hans fenor är fina och även hans gälar är fina..... det enda som är nu är att han inte vill äta nått annat än vita mygg.... verkar det som iaf.... flinfoder spottar han ut likaså svarta mygg....
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          Arbetssätt...