Enkyträer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    Enkyträer

    har lite funderingar nu efter ett tags odlig. och ev tips till andra.....

    jag har fått "loppor" ibland mina maskar, vet någon hur man blir av med dom?... (små kryp som hoppar)

    mina är förtjusta i smala bitar av blodpuddig äts med glatt humör, även polenta och havregrynsgröt försvinner

    hur ofta skall man sätta om kulturen?
    det tar ju ett tag för den att bli tillräckligt stor för matning, och då har man loppor i ist. (jag har det iaf)..

    npgra tips/funderingar osv.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har själv bara erfarenhet från grindalsmask.
    Vad gäller kvalster och dyl så kan man ju enkelt bada skumgummikulturerna och pss minska plågan.
    Enligt Kjeld Bo Larsen kan man sänka ner hela kulturen i vatten varvid kvalstren flyter upp. Sedan får kulturen stå öppen tills att den torkar upp tillräckligt.
    Han nämner också att ett par gråsuggor skulle rensa upp åtminstone vissa kvalster. Och att utsätta kulturen för rejält solljus minskar vissa kvalstertyper
    Jag har läst någonannanstans att man kan låta enkyträerna krypa ner och sedan spraya ytan med het vattenånga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag provade att ta en bit jord och mickra denna, men kvalstrena vart kvar.. hmm, jag mickra inte för länge då kanske men ändå.. dom borde ju dö POFF!.-..
      jaja, dränka maskarna.. kan ju testa på en liten bit jord och se.... och jo flyter gör dom....

      hatar gråsuggor, dom värsta krypen som finns!...

      solljus, haha, den var skoj...

      jaja, tack för tipset iaf. testar...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      Arbetssätt...