Artemia??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    Artemia??

    Hejsan!! Vad e de här Artemia kokningen alla skriver om att man ska ge labyrintfiskar efter parning?? Eller e ja helt ute o cycklar??
    Tacksam för svar!!
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Artemia är en liten bräckvattensräka som är liten och mycket näringsrik. Det är inte guramina som skall ha det utan ynglena när dom kläcks. Dock så är artemia för stor mat för många guramisorter, då måste man sätta en infusoriekultur.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Sissi
      • January 2005
      • 83

      #3
      Oki... tack!.. men vilka sorter kan man ge dem till då??
      Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Vilken sort har du? Infusorier är nog bästa att börja med oavsett sort. Sen artemia, sen bosmider/cyklops.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Sissi
          • January 2005
          • 83

          #5
          Oki... ja har blå guramis, mosaikguramis, och rubinguramis... ska kanske köpa nåra dvärg och guldguramis...
          Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            En infusoriekultur är lätt att hålla igång. Så det tycker jag att man alltid skall ha om man har för avsikt att odla guramis.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Nykläckt artemia kan man ge till de flesta fiskar, jag matar mina tanganyikor med detta då och då och de äter det med stor aptit.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Sissi
                • January 2005
                • 83

                #8
                okey... har du odlat?? Är de lätta eller svåra att få igång leken på??
                Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  När det gäller gurami så är leken oftast det lätta. Se bara till att dom har en bra miljö och gott om mat så leker dom. Det finns förståss undantag som är lite mer tjuriga tex shokladgurami.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Sissi
                    • January 2005
                    • 83

                    #10
                    Okey... Hur ska den "perfekta" miljön se ut då?? Lite/mkt växter, mkt/lite stenar??...*vetgirig*
                    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sissi
                      Okey... Hur ska den "perfekta" miljön se ut då?? Lite/mkt växter, mkt/lite stenar??...*vetgirig*
                      De trivs om du har flytväxter (vattenormbunke är en bra sådan) och rätt mycket planterade växter också. Fast de vill även ha ett fritt simutrymme. Skapa gömställen med hjälp av rötter och stenar. Vattnet ska inte vara alltför strömt.

                      Temperatur: 24-28
                      PH: 6-7.5
                      Senast redigerad av batski; 22 January 2005, 08:59.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Sissi
                        • January 2005
                        • 83

                        #12
                        Okey... Tack så jättemkt!!... Ska verkligen försöka få dem att trivas!!
                        Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sissi
                          Oki... ja har blå guramis, mosaikguramis, och rubinguramis... ska kanske köpa nåra dvärg och guldguramis...
                          Såg att ditt akvarium bara var på 110 liter och med tanke på att du redan har 3 guramiarter (hur många av varje art?) plus andra fiskar skulle jag faktiskt avråda dig från att skaffa fler guramis.

                          Har du yngelkar? Om du inte har det så är chansen väldigt liten att något av barnen klarar sig.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Sissi
                            • January 2005
                            • 83

                            #14
                            Jag har:

                            24 neontetror
                            2 blåguramis
                            2 snart 3 mosaikguramis
                            2 rubinguramis
                            6 guppy
                            2 svärdbärare
                            1 algätarmal
                            2 corydoras julii

                            Jag har ett yngelkar på 10L Har även en stor klump javamossa i de stora karet...
                            Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...