Recept på räkmix till Malawi Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi_Johan
    • January 2005
    • 36

    Recept på räkmix till Malawi Ciklider

    Det är alldeles för dyrt med köpt räkmix så jag undrar om någon har recept på räkmix som är lätt att göra
    Tack på förhand
    //Johan
    By Johan

    Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047
  • sofiapers
    • December 2004
    • 19

    #2
    Räkmix!!

    I Ciklidboken finns det här receptet :

    1 kg hela räkor
    1 kg frysta gröna ärtor
    10 ml spirulinapulver (finns att köpa i hälsokost affärer och i en del akvarieaffärer)
    10 droppar koncentrerad multivitamin (finns i zooaffärer avsett för fåglar och smådjur)
    100 ml gelatinpulver.

    Kör de nästintill färdigtinade räkorna och ärtorna genom en köttkvarn (2 till 3 gånger) eller i mixer så att det blir en fin massa. Sedan blandas spirulinapulvret och multivitaminerna med räkorna och ärtorna. Gelatinpulvret tillreds enligt instruktionen på förpacningen. Det får sedan stå en stund tills det svalnat innan gelatinet noga blandas i räkmixen. Placera räkmixen på en brika och ställ in i kylen under några timmar. Den gele aktiga massan skärs sedan till i lagom stora bitar och fryses in i plastpåsar.

    Kommentar

    • Tascha
      • September 2002
      • 231

      #3
      /Roger

      Kommentar

      • Malawi_Johan
        • January 2005
        • 36

        #4
        Tack!!

        Tack så mycket det måste jag prova
        By Johan

        Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047

        Kommentar

        • Corduroy
          • February 2004
          • 39

          #5
          Jag kan tipsa om att halvera receptet. Första gången jag gjorde räkmix gjorde jag på 1kg, räkor, ärtor. Jag matade varje dag med fodret men det fanns fortfarnade kvar påsar i frysen efter 8 månader. Räkmixen blir sakta sämre för var dag i frysen så det är onödigt att göra för stora satser!

          Du har kanske många/stora/glupska fiskar som kanske äter upp din räkmix i ett nafs, vad vet jag...bara ett tips som sagt.
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...