Att få Artemia att överleva?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

Att få Artemia att överleva?

Hej, jag har kläckt lite artemia och min ide´ var att föda upp dem till "vuxen" storlek för att kunna ge fiskarna lite roligare levande foder. Jag blandade i salt efter Azurs recept och fyllde upp en flajbox till runt hälften med vatten och satte en stark lampa över akvariet. Temperaturen låg på ca 25 grader. Jag tror att flajen rymde runt 15 liter eller så. De kläcktes find och simmade runt så glatt under lampan. Sen gick jag till hälsokostaffären och köpte en burk spirulkinapulver (för 200 pix... skandal). Av detta gav jag dem en knivsudd efter några dagar. Sedan när jag kollade till dem någon dag senare låg nästan alla döda på bottnen... Vad gjorde jag för fel? Hur skall man gå till väga för att hålla kulturen levande? Vill ju få den att "gå runt" och skapa nya generationer artemior...

Hjälp!

MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Jag försökte ett flertal gånger och fick upp några artemior till vuxen storlek men att få det att gå runt är nog mycket svårt. De allra flesta artemianauplierna dör innan första skalömsningen men några få överlever och växer till. Jag tror att värme (25-30 grader), bra ljus och bra foder (bl a jäst) har betydelse. Salthalten har också betydelse och även i viss mån salt-sammansättningen. Mina erfarenheter finns längst ner i min dagbok från 2004:

En mycket bra länk om artemia är:
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Marie J
      • January 2004
      • 10616

Det är svårt att säga varför de inte överlevde. Här får du en bra länk i alla fall.

/Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

Arbetssätt...