Vanliga flingor...finns det olika bra sorter???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    Vanliga flingor...finns det olika bra sorter???

    Var och handlade fisk mat. flingor i en liten burk. Snackade sedan med en kompis och hon hade köpt skit dyr flingmat, hennes var mer som små kulor, men den skulle vara super bra!
    Nu kommer jag inte ihåg vad någon av dessa sorter hette men någon erfaren akvarist kanske har erfarenhet av olika foder? min fråga är:
    ÄR DET NÅGON SKILLNAD PÅ OLIKA FLINGFODER???? förutom priset.
    Är det värt att köpa den dyra sorten??? jag vill ju att firrarna ska ha det så bra som möjligt.
    Kör så de` ryker!
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    De finns lite olka kvallite på flinger ochså olika sortes flinger jag själv blandar 2 olika för att få ett allsidigt foder.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Dels så finns det flingfabrikat som håller olika kvalité t.ex. gemom att det smutsar ner vattnet mindre och dels genom att fisken kan tillgodogöra sig en större mängd av fodret.
      Sedan finns det ju också olika foder som är sammansatta på ett visst sätt för att passa olika fiskar - beroende på om de är herbivora, omnivora eller carnivora.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • cicci_81
        • June 2004
        • 51

        #4
        Jag köpte någon GVG-mix som förutom flingor skulle innehålla "läckerbitar" för fiskarna, tydligen i form av några kulor som smulas sönder i vattnet.

        Visst, firrarna gillar kulorna. Men när de smulas sönder till för smått så vill inte fjärilarna ha skrafset, och neonerna hinner inte äta upp allt! Så jag tror det skräpar ner en hel del...

        ***********************************************
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

        Kommentar

        • Kitty
          • December 2004
          • 50

          #5
          Jaha det var en del att tänka på : ) jag vill ha ett bra foder till firrarna som inte skräpar ner och som de kan ta upp lätt.
          Vilket fabrikat kan ni rekomendera?
          Jag tänkte ge ett eller ev fler flingfoder(fler om jag kommer att ha firrar som gillar olika saker) och så såndär fryst mat....räcker det eller?
          Läste nåt om att man kan ge ärter mm till malarna mfl är det att rekomendera?
          Kör så de` ryker!

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            gvg mix innehåller lite olika frystorkad mat, röda mygg, daphnier, tubifex osv.

            jag rekomenderar tetramin PRO, kalasfling foder. (för omnivora fiskar)
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Kitty
              • December 2004
              • 50

              #7
              omnivora? är det allätare???
              Gvg det ska jag kolla upp : ) Tack för svar!
              Kör så de` ryker!

              Kommentar

              Arbetssätt...