Hela räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    • May 2004
    • 64

    Hela räkor?

    asså ska man verkligen ha hela räkor (med skal på) i räkmix? verkar ju väldigt lätt å få med en bit rakskal som fastnar i magen på dem då..
    Jag ska göra räkmix i morgon så jag vill helst bara att den som svarar e 110% säker på sin sak..så inte alla fiskar går å dör imorn. Kan tillägas att jag har malawi..
    /Daniel
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Ja det skall vara med skal på. Du mixar ju dem så det inte finns några stora skalbitar kvar.

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Hur stor är risken att de dör av ett litet räkskal, tänk bara på vad de äter "i naturen". Klarar de av hela firrar med ryggrad & allt så är det nog lugnt.
      Jag ger alla mina fiskar räkmix och har aldrig märkt att nån skulle må illa av det.

      Du kan dock tina/blötlägga röran lite innan du ger det till fiskarna för det kan va dumt att slänga i fryst föda till glupska fiskar som sväljer stora bitar hela.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Chicke
        • May 2004
        • 64

        #4
        Okej tack

        En annan lustig sak jag märkt när ja matar dom med räkmix (köpt mix) är att dom samlar en jävla massa i munnen..ser ut som dom satt alltihop i halsen...e detta ett normalt beteende? typ samla ihop så mkt som går när väl maten serveras?

        Kommentar

        • rennicke
          • November 2003
          • 335

          #5
          Så gör mina stora ciklider med. Dom är väl rädda att dom ska bli utan. Döm om deras förvåning dock när de tagit in för mycket i munnen och blir så illa tvugna att spotta ut en del och de små cikliderna är där och norpar

          Hur var det nu med hunden och benet?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


          Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

          Kommentar

          • Stingray
            • January 2004
            • 35

            #6
            Hehe så gör mina påfågelciklider med! Proppar munnen full med räkmix o sen får dom inte igen den på en stund. Glupskare firrar får man leta efter.
            "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Enligt de rekomendationer jag sett, ska hela räkan, minus huvudet i, men sen finns det en del som hävdar att de ser matsmältningsbesvär som en effekt av oskalade räkor, möjligtvis skulle det kunna härledas till får dålig mixning? oavsett, kör man utan skal, kör man med spirulina pulver, eller astaxantin.

              B!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Problemet uppstår om det finns hela skalbitar och ben kvar. Räkor har hullingar på pannhorn och ben, och de kan fastna i halsen. Kör man mixen tills det blir en jämn smet är det ingen fara, och mixen blir bara bättre ju mer huvuden & skal man har (högre astaxanthininnehåll)...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • mattias89
                  • December 2003
                  • 316

                  #9
                  Så du menar att man ska ha ner huvuna oxå Azur?
                  Mvh Mattias Nordfeldt

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    yesbox. Bara du mixar dem ordentligt.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • mattias89
                      • December 2003
                      • 316

                      #11
                      nice... testar det i nästa omgång... om non månad lr så
                      Mvh Mattias Nordfeldt

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Mixar man väl borde det ju intebli några problem med huvudet på räkan...
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Låter som om min melissa mixer kommer få en svårare inkörningsperiod än väntat, jaghade faktiskt tänkt plocka av huvudet på all aräkorna, men det skiter jag nog i nu... mixar räkorna först, o fyller på med allt annat "efterhand" så borde det bli ordentligt mixat, tycker man...

                          Jag har altid kört hemma hos en polare, men jag hittade en billig mixer som såg ut att vara tillräckligt kraftig för behovet, men inte fått slut på mix än. Vi får se vad som händer...

                          B!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...