Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis1979
    • December 2004
    • 9

    Artemia

    Hej!
    E nybörjare på akvarium och har fått sebraciklid yngel i ena och Jack Dempsey (amerikanska) i det andra akvariumet! Vad skall jag fodra dom med och vad e Artemia??? Var hittar man det?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Artemianauplier kläcker du själv.
    Ägg kan köpas på akvarieaffären.
    Var har du sökt information?
    Amerikanarna kallar artemia för Brine shrimp
    Här en svensk länk till kläckning:
    http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
    En mycket grundlig länk på engelska:
    http://www.ee.pdx.edu/~davidr/discus/articles/artemia.html
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      När jag hade Jack Dempsey yngel, även Nicaragua yngel, matade jag med malda ciklidpellets, mosat flingfoder och vanlig fryst cyklops. Hos mig verkade det som om föräldraparet tog in/samlade mat i munnen på sig själva och "spottade" ut det vid sina yngel.

      Jag kläckte aldrig artemiaägg, det sägs vara bättre, men mina yngeö åt och växte!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det är nog riktigt att man sällan behöver ge ciklidyngel artemia.
        Är de kvar i det stora akvariet hittar föräldrarna mat åt dem utan större problem...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Millis1979
          • December 2004
          • 9

          #5
          Tack för alla svaren!

          Då låter jag det vara med att kläcka artemia! Kommer väl kanske testa ngn gång att ta upp några yngel och lägga ner dom i mitt yngelakvarium. Har läst någonstans att man kan odla amöbor och toffeldjur och ge dom!!?? e det med ok?

          Tack å Hej !!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Då är det bättre med artemia och/eller mikromask.
            Toffeldjur är nog för smått för dina yngel.
            Bäst att låta ynglen gå kvar hos föräldrarna om dom kan.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Millis1979
              • December 2004
              • 9

              #7
              Hej igen!

              Nu bor några yngel i ett 25 l akvarium, ca 15 st zebror & ca 40 st Jack Dempseys! Mina Röd Ciklider har lagt ägg och dom kläcks antagligen idag eller imorgon! Kan jag lägga ner några sådana med eller blir det mord?

              Zebrorna äter förfullt och Jack Dempseyerna har nog börjat fatta vad som e mat! Han i zoo affären här hemma sa att pyttebitar med fiskbullar är uppskattat och söndersmulat vanligt flingfoder räcker som foder! Jag har lagt ner en sten och en plastväxt med alger på i det akvariumet eftersom jag ser att deras syskon som e kvar hos föräldrarna smaskar på det. Dom fick igår oxå testa lite mygglarver, det gillade dom men bitarna va ju nästan större än dom! hihi.. såg kul ut när dom simmade omkring m dessa i munnen, detta kunde bara zebrorna äta Jackisarna e för små! Men ett återstående problem! Vart gör man av alla yngel sedan?
              Hej å Hopp..

              Kommentar

              Arbetssätt...