Att RÖDA MYGGLARVER framkallar allergi är sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Så jag gör som jag gjort i alla år jag köper åleds rödamygglarver där får jag mer för pengarna
    Nu har ju inte direkt detta med allergi att göra. På den tiden som jag själv importerade röda mygglarver så gjorde jag samma test med de 10-tal märken som då fanns på marknaden (då fanns inte Fina Fisken så de var inte med i jämförelsen) som du nu gjort.
    Och visst fanns det då en skillnad mellan de olika märkena i hur många gram som blev kvar efter tining (utseendemässigt var det ingen skillnad) men den var inte så stor.
    Skillnaden verkade mest ligga i de olika förpackningssätten och inte mellan olika fabrikat. Helt klart var att det försvann mest i de s.k. blisterförpackningarna och minst i flatpacken.
    I Sverige har inte blister slagit medan däremot blister i Tyskland är helt dominerande. Blisterförpackningarna har ju den fördelen att man inte behöver ta i fodret och därmed minskar risken för allergiproblem, men nackdelen är förstås att förpackningstekniken innebär att det blir mer vatten i fodret.
    Den röda myggförpackning som på min tid "vann" var faktiskt ett av de foder jag då sålde eftersom 100 gramsförpackningen där efter tining innehöll 115-120 g röda mygg!!!
    Dessa mygg var dock mycket svårsålda efterom de innehöll så lite vatten att förpackningen såg "oaptitlig" ut och detta fabrikat har dock helt försvunnit från marknaden.

    En stilla förhoppning vore att Röda Mygg helt försvann från marknaden pga hälsorisken, men det är nog att hoppas på för mycket. Detta eftersom ingen grossist kan sluta sälja det eftersom affärerna då handlar någon annanstans och ingen affär kan sluta sälja det eftersom då kunderna handlar någon annanstans.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #17
      Nej kanske inte direkt men om man då läser frän lukt ocg färgat vatten hmmm kanske en del av alerig färgämnen och starka konserveringsmedel, men då du inte har mycket över till att man tycker att åled faktiskt råkar kunna sina saker och så fort ngn säger posetiva saker om dem så har Kjell stora mothugg. Jag har provat olika mygglarver jag med däri bland från vackra californien vill man ta död på sina fiskar skall man änvända denn produkt och de två tyska märken jag funnit här nere har jag inte ngt emot de har fina larver lite stora i vissa fall men de duger om man nu vill ha bra foder.
      Men fina fisken är inget dåligt foder iheller de har fina bosmider och deras räkmix är oxå fin men jag får mer för pengarna med åleds mat då dessa har 500grams paket med. men stå på dig Kjell du har en åsikt och den får man ha, och jag har min. Det tycker jag att man har all rätt att att!
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Sven-Olof

        • October 2003
        • 43

        #18
        Hej. Redan i början på -70talet fick jag en förpackning torkade röda mygglarver på prov av en zoohandlare. Matade som med vanligt flingfoder och fick stora besvär med klåda, svullna ögen och rinnande näsa. Satte då inte det i samband med de röda mygglarverna, det var då zoohandlaren som tippsade om att det kunde vara mygglarverna. Har efter det alltid haft besvär av röda mygglarver när jag någon gång har provat. mvh Sven-Olof

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #19
          Nu är det ju oxo så att det skiljer en hel del mellan förpackningarna hos fina fisken! Endel innehåller tillräcklig mängd larver, endel avsevärt mindre!

          / Patrik /

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Nej kanske inte direkt men om man då läser frän lukt ocg färgat vatten hmmm kanske en del av alerig färgämnen och starka konserveringsmedel, men då du inte har mycket över till att man tycker att åled faktiskt råkar kunna sina saker och så fort ngn säger posetiva saker om dem så har Kjell stora mothugg.

            Så här skrev Ola Svensson i ett inlägg om röda mygg i en tidigare tråd här på Zoopet

            "En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.
            Mvh.
            Ola"

            Så poängen med mitt inlägg var inte att lyfta fram eller fördömma vissa fodermärken utan att istället peka på att ALLA röda myggförpackningar innebär en risk för att utveckla allergier och det var ju om detta som denna tråd ursprungligen handlade om.
            Detta gäller för övrigt inte bara för frysta röda mygg utan i än högre grad för frystorkade.

            Så att få detta till att jag klankar ner på Åled är att läsa vad jag skriver som fan läser bibeln.
            Om så vore fallet så riktas ju min kritik minst lika mycket mot mig själv eftersom jag på den tiden jag var grossist sålde åtskilliga containrar fulla med röda mygglarver.

            Det bästa vore om myndigheterna förbjöd försäljningen av röda mygglarver eftersom då alla kunder skulle hitta nya foder som ur näringssynpunkt är minst lika bra och som dessutom inte utvecklar allergi.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shagrat
              • September 2004
              • 335

              #21
              Råkade komma in på just detta ämne när en gammal bekan som är alergolog var på besök. Matade just den dagen med röda mygglarver. Det spelar ingen roll hur man packar dem, hanterar dem med skyddshandskar eller så. Skyddshandskar minskar risken något kanske, men det e ganska försmummbart. Så viss... man kan köra med röda mygglarver hela sitt liv utan problem, men tro inte att risken blir mindre bara för att de är köpta från åled, eftersom det inte är packningsmetoden som gör dem farliga.
              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
              Min zoon

              Kommentar

              • Radar
                • January 2004
                • 23

                #22
                Det är konstigt att röda myggisar får finnas på marknaden. Kan man inte framföra sina synpunkter till hälsovårdmyndigheten etc för att få olika parter att få upp ögonen och göra något slag av test av mygglarverna.

                200 liter sällskap
                150 liter Muräna
                70 liter Tigerbarb
                40x2 liter kampfisk
                25 liter Yngel

                Kommentar

                • Myzco

                  #23
                  Köpte du tillbaka katterna?

                  Kommentar

                  • Corona mortis
                    • November 2004
                    • 19

                    #24
                    En sådan medicinsk databas är www.pubmed.com . Där finns i alla fall några abstrakt om man vill läsa lite. Allergin orsakas inte enbart av hemoglobin. Men den typ av allergi som är beskriven orsakas av proteiner, så med största sannolikhet kommer den från larven.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Man bör nog skilja på diskussionen om myggens kvalitet (jag tycker dock också att åleds röda mygg är i en helt annan division än fina fiskens bokstavligen ruttna smörja), från diskussionen om hur allergiframkallande röda mygg är - det ena har inte med det andra att göra. Torkade röda mygg är också allergiframkallande, möjligen ännu mer än frysta pga dammet.

                      Röda mygg är farliga för fisk för att de ofta har börjat ruttna innan de frysts in, och har enormt höga halter hälsofarliga bakterier (detta är ett foder som BORDE bestrålas!); och farligt för människor för att hemoglobinet i larverna är allergiframkallande.
                      Sammantaget bör man nog undvika röda mygg så mycket man bara kan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Helge_
                        • December 2004
                        • 14

                        #26
                        Hej,

                        Jag har använt röda mygg i flera år och inte haft en aning om allergirisk.
                        Vore kul om folk ville tipsa om bra mat man kan använda istället.
                        Jag byter gärna bort ngt som kan ge allergi.

                        /Olof

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          (Ang. exakt vad som är allergent i röda mygg, finns det flera bud; gissningsvis finns det ett antal allergener i myggen. Det verkar dock klart att hemoglobinet är allergent, och att överkänsliga reagerar mot det. Se: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&li st_uids=8688677)
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Andra bra frysfoder är t.ex. artemia, svarta mygglarver (ibland; ibland är det mest puppor och det gillar inte fisken), bosmider (marina "dafnier"), calanus (dock inte för de minsta fiskarna, eftersom det är mest Calanus finmarchicus, som är en upp till centimeterstor hoppkräfta), mysis (återigen inte för småfisk), och nordhavsräkor som man tinar och skalar och finhackar är ett alldeles fantastiskt bra foder. Hemgjord räkmix är också alltid en favorit (den köpta räkmixen tycker mina fiskar är lite väl mycket müsli).
                            Sen skall man inte fnysa åt pellets och flingfoder. De har numer över lag bra näringsinnehåll. Jag ger olika pellets/flingor tre dagar i veckan.

                            Jag försöker inte ge totalt bäst foder hela tiden; min filosofi är mest att omväxling är viktigt, och att om man ger omväxlande foder så får fisken i sig det den skall ha.

                            Jag erkänner också att jag har ett paket åleds röda mygg i frysen. Det är för nyinköpta vildfångade fiskar som matvägrar - det brukar ofta gå att lura dem att ta lite röda mygg. Och när de väl börjat äta kan man styra över dem på nyttigare foder.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Cyclops är ett annat bra fryst foder till mindre fiskar som dessutom ger bra röd färg på fiskarna.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • geromi
                                • August 2004
                                • 13

                                #30
                                HEJSAN

                                Vad bra att man får veta detta skall sluta genast med detta tack på förhan.
                                Är bara en Nybörjare på detta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...