Hur matar man med brysselkål?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

Hur matar man med brysselkål?

Hur gör man när man ska mata malar med brysselkål? Ska man lägga idet fruset eller tina det innan, eller ska man göra nåt annat innan man lägger i det?
    Har ni något annat bra man kan mata malar med?
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • maanda
    • September 2004
    • 423

jag brukar ge mina gurka. man bara skär en bit o sen sticker en sked igenom (så det sjunker)..

Kommentar

• klara
      • September 2002
      • 1112

Jag kokar brysselkålen i en mugg vatten i micron en knapp minut. Sedan delar jag dem i halvor, de sjunker bättre då.
      Squash, broccoli, gurka och skalade ärtor är mums för malar och vissa firrar gillar kokta morotsslantar.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

Kommentar

• imported_n/a
        • December 2004
        • 80

Vet ikke om sånt
        <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
        Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

<font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

Kommentar

• Dagge
          • December 2004
          • 188

Vet ikke om sånt
          Varför skriver du då?

Jag tinar och delar bara min och slänger i. En halva i veckan tar jag. Det gillar mina Ancitrus.
          Dagge
          Ampblog

Kommentar

• Corduroy
            • February 2004
            • 39

Jag matade mina malar med brysselkål förra veckan. Brysselkålen hamnade där två av mina jordätare håller till. Båda fiskarna blev sjuka, tappade färgen och fick ett vitt slemludd på hela kroppen. Jag tog genast bort brysselkålen och fiskarna var friska dagen efter. Vet inte om dom var allergiska mot just brysselkål eller att bara nitriten höjdes. Någon mer som råkat ut för detta?
            Min zoon

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Jag gör precis som Klara.

Jag tror inte jordätare är allergiska mot brysselkål, men vad vet man. Jag tror i alla fall att du inte bör mata med det i det akvariet mer.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• imported_n/a
                • December 2004
                • 80

Hur som helst, även om det blev sjuka av hög nitrit eller av brysselkålen så mata dem inte med brysselkål!
                <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

<font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

Kommentar

• davide
                  • February 2003
                  • 1093

Man sabbar inget "Nyttigt" då man komar de då?
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Kokningen är för att mjuka upp kålen så fisken kan få lös bitar. Man skall inte genomkoka den, utan bara snabbt koka upp den, så då förstörs inte (så mycket) av vitaminer etc.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

Hallå
                      Jag brukar fylla upp ett drickglas med varmt kranvatten och låta brysselkålen ligga där i ca 5 min sen är det bara att skära den i 2 delar och stoppa ner.
                      Fredrik

Kommentar

• Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

Brysselkål, precis som all annan kål, är rik på svavel. (Om man själv äter för mycket så blir det lite "illaluktande svavelgaser" ) Sånt kan kanske påverka den kemiska situationen i karet?? När man kokar den i vatten så löser man upp lite av dessa ämnen i vattnet så jag tror ju absolut man skall laka ur den genom lite kokning innan man serverar den i akvariet.

Själv gör jag precis som Klara, bombar lite lätt i mikron, delar och kyler av i lite kallvatten. Fiskarna tycker detta är jättegott!!

Mvh // Maria
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

Saken är den att när man köper den i frysdisken så är den redan förvälld....
                          Fredrik

Kommentar

• Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

Jo tack, det vet jag... men vad innebär förvälld för dig då?? Ja i praktiken är det så att den är doppad i kokande vatten eftersom den annars skulle bli frystorkad om man frös den rå. Egentligen är den inte så kokt och oftast har den fått ett snabbt ångbad i en tryckkokare. Där har inte svavlet någonstans att ta vägen utan stannar kvar i brysselkålen. När du kokar den i vatten så lakar du ur svavlet ur kolen lite mer, det försvinner ut i kokvattnet. Mat och matkemi är min specialitet å fiskar och akvarium är det jag pysslar med på fritiden...
                            Goafton // Maria
                            Fil kand i kostekonomi
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

OK.Jag lägger ner

//Fredrik IT mupp

Kommentar

Arbetssätt...