Ufodring i ett nystartar akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveo
    • November 2004
    • 97

    Ufodring i ett nystartar akvarium

    Har startat upp mitt akvarie (205L)igår och idag tillsatt 5st fiskar. 3st blå (små) ciklider och 2st andra vars namn jag glömt bort. Ska inte tillsätta mer fisk innan jag fått en biologisk balans, men hur ofta bör man utfodra fiskarna den första tiden? Varannan dag? Varje dag? Meningarna går isär. Skriv gärna och berätta hur ni själva gjort för att lyckas.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Ge dem LITE varje dag. Med lite menas så mycket att de fiskar du har hinner äta upp fodret innan det når botten, eller på annat sätt hamnar i skrymslen där det riskerar att förbli liggande och ruttna. Var till och med så försiktig att du inte heller ur burken direkt utan först lägger man upp en portion på täckglaset, och när man är nöjd med dess storlek rakar man ned den i vattnet. Då blir det inte för mycket.

    Och så får du hålla på de första 40 dagarna, normalt sett.

    Se till att ha Nitrivec hemma också, det är suveränt, OM du skulle få en nitritspik (vilket man nästan alltid får vid nyuppstart).

    Kommentar

    • steveo
      • November 2004
      • 97

      #3
      Ursprungligen skickat av swetrot
      Ge dem LITE varje dag. Med lite menas så mycket att de fiskar du har hinner äta upp fodret innan det når botten, eller på annat sätt hamnar i skrymslen där det riskerar att förbli liggande och ruttna. Var till och med så försiktig att du inte heller ur burken direkt utan först lägger man upp en portion på täckglaset, och när man är nöjd med dess storlek rakar man ned den i vattnet. Då blir det inte för mycket.

      Och så får du hålla på de första 40 dagarna, normalt sett.

      Se till att ha Nitrivec hemma också, det är suveränt, OM du skulle få en nitritspik (vilket man nästan alltid får vid nyuppstart).

      Ok då ska jag köpa nitrivec. Föresten, om du skulle få nitrit, hur mycket vatten byter du då ut innan du tillsätter nitrivec och fyller på med nytt vatten? 1/3-1/4?

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Jag byter minst hälften, gärna 2/3. Nitrit är så pass giftigt att den halten måste ned snabbt. Halten av Nitrit sjunker rätt så linjärt med vattenbytets storlek. Om du byter hälften av vattnet så halveras nitriten.

        Jag har dessutom lärt mig att Nitrivec är svårt att överdosera. När jag startade upp mitt akvarium jag har igång nu så hällde jag i en kapsyl eller två så gott som varje dag i preventivt syfte, och inte en enda fisk har dött på de 4 mån som det varit igång nu.

        Kommentar

        • steveo
          • November 2004
          • 97

          #5
          [quote]Ursprungligen skickat av swetrot
          Jag byter minst hälften, gärna 2/3. Nitrit är så pass giftigt att den halten måste ned snabbt. Halten av Nitrit sjunker rätt så linjärt med vattenbytets storlek. Om du byter hälften av vattnet så halveras nitriten.

          Jag har dessutom lärt mig att Nitrivec är svårt att överdosera. När jag startade upp mitt akvarium jag har igång nu så hällde jag i en kapsyl eller två så gott som varje dag i preventivt syfte, och inte en enda fisk har dött på de 4 mån som det varit igång nu.


          Det låter som en god ide, att även göra det i preventivt syfte. Får hoppas att dom har nitrivec i min zooaffär, i sånna fall ska jag köpa det omgående, samt ett nitrittest. Du vet inte vilket företag som tillverkar denna produkt?

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jag tror det är Sera som gör det. Om de har något som helst hum om akvarier på "din" Zoo-affär så vet de vad Nitrivec är.

            Kommentar

            Arbetssätt...