Bananflugeproblem...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winston
    • November 2004
    • 12

Bananflugeproblem...

Hejsan.
    Har läst inläggen om bananflugor och alla verkar vara så positiva. Mitt problem är dock att jag varje dag håvar upp ca 100 döda flugor från ytan på mitt 720l akvarium. Desutom ligger det döda individer i fönstren. Hur i hela världen blir jag av med dessa från mitt akvarium. Har damsugat och håvat in de jag sett men lika fullt är dom där nästa dag igen. Hur blir jag av med dom??? Någon som vet...
    mvh Mats
    450 liters hörnakvarieprojekt
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

vad har du för fiskar? det är väl jättebra mat åt lite större firrar..=)
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• ch1mpy
      • March 2004
      • 151

Om dina fiskar inte äter av dem kan du ju prova något annat..

Om de förökar sig i dina blomkrukor kan du prova att använda Pyrex. Det finns hos blomaffärer. Se upp med överdosera bara, då kan plantorna dö.

En annan lösning som brukar fungera för mig (har dock aldrig haft sådana mängder bananflugor som du har drabbats av) är att ställa fram ett glas med lite öl några dagar så drunknar de där istället för i akvariet.

Kommentar

• Winston
        • November 2004
        • 12

Jag har 7 st fullvuxna Frontosor, 1 Malawiål och ett gäng malar, men alla är totalt ointresserade...
        Ska pröva med ölen!
        Dom förökar sig inte i akvariet då???
        mvh Mats

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

nej det tror jag inte, de behöver nåt att lägga äggen i så jord brukar ju vara bra för dem, annars gamla sopor som man glömt...=/
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• pelle
            • January 2002
            • 419

Bananflugor lägger inte ägg i jord. De lägger sina ägg i jäsande frukt.

Mvh/ Per
            Per

Kommentar

• Winston
              • November 2004
              • 12

Har prövat tipset med öl under gårdagskvällen och natten men utan resultat. Det är bara fulla fönstren och i akvariet. Kan det vara ngn annan fluga tro???
              mvh Mats

Kommentar

• Syntax
                • October 2002
                • 11

Om dom är i blomkrukorna är det bara att sticka ner tändstickor i jorden.. svavlet gör att dom försvinner fråga mig inte varför dock

Kommentar

• Royal Theed
                  • June 2004
                  • 105

Om de föröskar sig i blomkrukorna så är det inte bananflugor utan sorgmygg.
                  Bananflugor är oftast lite större och mer orange till färgen, mendan sorgmyggen ofta är bara små svarta flugande prickar.
                  750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

• kalle465
                    • June 2004
                    • 13

Bästa sättet att ta död på bananflugor är att göra en häxblandning av saft, ättika och en droppe diskmedel.
                    Saften och ättikan drar åt sig flugorna medan diskmedlet tar bort ytspänningen så att de drunknar.
                    Ställ ut ett antal fällor i rummet så brukar flugorna försvinna efter någon vecka.

/Kalle

Kommentar

• plizken
                      • April 2004
                      • 1293

Vad är det för flugor ni har fått tag på?

Dom bananflugor som jag har odlat tidigare har haft framavlade defekter såsom förkrympta vingar. Har någon börjat sälja friska flugor från en diskbänk full med veckogamla pizzakartonger?

Vinglösa flugor flyger inte iväg och förpestar hela bostaden utan håller sig i burken man odlar dom i.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
                        • January 2004
                        • 4236

Ursprungligen skickat av plizken
                        Vad är det för flugor ni har fått tag på?
                        Jag tror det är "vanliga" banan- eller blom-flugor som menas.

Recept om man vill bli av med dom:

Bananflugebomb: En skål, lite honung, lite vitvinsvinäger, vatten och lite diskmedel. Placera skålen på att strategiskt bra ställa (alltså där äcklena befinner sig). Vänta något dygn och räkna sedan ihop skörden.
                        Maria - Sjöjungfru

Kommentar

Arbetssätt...