Hur mycket mat???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowball
    • August 2004
    • 24

    Hur mycket mat???

    Hur mycket mat ska jag utfodra med varje gång. Matar 2 gånger om dagen.

    Fiskar: 25 kardinaltetror,rödmunstetror. 4 praktbotior. 3 pansarmalar. 2 malar.

    Är 5 ml lagomt varje gång? dvs en tesked el hur mycket är lagomt ungefär?



  • Fritiof
    • January 2004
    • 39

    #2
    På tok för mycket räcker med en nypa flingor. Fiskarna ska kunna äta upp allt på 2 min. Med din metod räcker en burk mat till ca 20 matningar. Jag har matar kanske totalt 25ml på 1 mån

    Kommentar

    • Fritiof
      • January 2004
      • 39

      #3
      Kom ju på att ja iofs matar mina bottenlevande å skygga med tabletter å mygglarver åsså.

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        jo kanske ett kryddmått är mera lämpligt och sen någon tablett till malarna...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • Snowball
          • August 2004
          • 24

          #5
          Ok.
          Några mer som har lust och svar!!!!

          Det är riktigt svårt o avgöra hur mycket mat dem ska ha.
          Dem äter ju upp maten på 2 min. De beror ju också på vad man matar med. Ja tänkte mest på flingor när ja nämnde 1 tesked.

          Någon expert med bra kommenterar!?



          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Mina får en nypa flingor plus att malarna får en algpilla ca 5 ggr i veckan. Ibland lite röda mygg, 3 - 4 gånger i månaden.

            Jag har 30 kardinaler, 5 honungsgurami, 6 pansarmalar och 2 ancistrusar.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Jag är ingen expert men svarar ändå =)

              Jag ger mina flesta fiskar 2 ggr om dagen (förutom diskusarna)och då ger jag dom såpass mycket så det finns mat kvar efter en minut min inte ett spår av en flinga efter 2 minuter. Då vet jag att alla mina fiskar fått mat såväl de som lever högt i karet och de som lever närmare botten.

              Jag varierar så de får fryst foder 2 ggr i veckan och ska nu dessutom starta upp kläckning av artemia som jag tänkt ge de ca 4 ggr i veckan med. Min tanke är att ge ett mål flingfoder och ett mål artemia/frysfoder.

              Malarna ger jag algtabletter varannan dag och och zuccinie/brysselkål varannan dag. I mitt största kar har dom fri tillgång till grönfoder (zuccini mm) som jag byter ut varje dag då det är många malar som leker där i samt malyngel.

              Lycka till!
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                När jag hade koikarpar och guldfiskar fläskade jag på med fodert för att alla fiskarna skulle få mat, slängde på så många pellets att det efter en kvart fortfarande fanns några kvar ca en minut innan jag slängde i frysfodert. På så sätt fick koikarparnanågot att tugga på och gick inte direkt på frysfodert. Så, svaret är: det beror på.
                Na klar!

                Kommentar

                • rennicke
                  • November 2003
                  • 335

                  #9
                  Hehe, Jag matar mina glupska ciklider typ två gånger om dagen. En gång när jag kommer hem från jobbet och litet senare på kvällen.

                  Oftast blir det räkmix eller skalade räkor. Jag matar ganska rejält men de äter ändå upp allt på ett par minuter.

                  Ibland matar jag även med torrfoder till katt, detta för att de ska ha nåt att pyssla med ett tag. Tar väl åtminstonde 20-30 minuter innan de krasat sönder maten eller den blivit så uppblött så de kan äta. Det ser jäkligt kul ut när de håller på å trilskas med maten

                  Mina näbbgäddor har efter mycket om och men accepterat skalade räkor. Det som de vägrar äta upp hamnar på botten men tack vare min L15 håller den strålande rent på botten!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                  Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    På tal om kattmat, kan man mata med torkade fiskar (sådan som katten älskar)?
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • rennicke
                      • November 2003
                      • 335

                      #11
                      Pröva och se Tror inte det är skadligt för dem. Jag prövar det mesta och det brukar funka bra, givetivs inget som kan tänkas vara skadligt såsom starkt kryddad mat eller så. Men pannkakor var omtyckt
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...