Vad har jag? Hur ser hoppkräfta, vattenloppa ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reinventor
    • August 2004
    • 13

    Vad har jag? Hur ser hoppkräfta, vattenloppa ut?

    Vet inte om detta är rätt forum för mina frågor men jag provar i alla fall.

    Jag har funderat på att hitta ett alternativt levandefoder till artemia för mitt yngelkar. Nu verkar jag av en slump ha fått ett antal olika kulturer i ett av mina kar, men jag vet inte vad det är och om det är bra eller dåligt. Jag har bla pga en skadad kräfta i karet inte bytt vatten på ett par veckor för att inte stressa honom. Nu när jag körde med sugen i gruset fick jag massor av underliga djur i hinken och jag undrar vad det är? Jag har bla matat med div frysfoder(röda mygg, räkrom, räkmix) och kanske har det kommit med fodret. Sen har en del ouppätet foder fått ligga för att inte störa kräftan och därför försämrat vattenkvaliteten och gynnat dessa organismer.

    Vad av detta är önskvärt och vad är det inte? Och varför syns de inte i akvariet utan bara i vattnet från sugen? Är det för kraftig cirkulation från pumpen?

    1. Vita små maskar(nematoder?) upp till ca 1 cm långa som sjunker till botten. Troligen bara ohyra?
    2. Upp till ca 1 mm långa vita/ofärgade djur som "hoppar" fram i vattnet, några är väldigt snabba, klarar ca 20 cm på 1/2 sek. Med mina dåliga ögon verkar det som om det är en "klump" i fram och två i bakdelen.
    3. Upp till ca 1 mm avlångt djur som är något mörkare/brunare som hoppsimmar fram i spiral som en korkskruv ungefär.
    4. Riskornsformat djur ca 1.5 mm långt som "flöt" fram i vattnet(Jag såg bara ett sådant).
    5. Ett antal olika mindre "prickar" och "linjer", som är för små för att se hur de ser ut, hoppar och flyter fram.

    Det skulle vara kanon om jag kunde artbestämma och se om punkt 2 och 3 kanske går att odla. I annat fall vill jag ju veta hur jag blir av med dem eller om de är farliga för fiskar och kräftor.

    Har ni orkat läsa ända hit så hoppas jag på svar...
    /Stefan
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    mygg, räkrom, räkmix) och kanske har det kommit med fodret.
    Nejdå. De kommer med levandefoder eller växter; mycket få organismer överlever infrysning.
    Vad av detta är önskvärt och vad är det inte? Och varför syns de inte i akvariet utan bara i vattnet från sugen? Är det för kraftig cirkulation från pumpen?
    Troligen är de allihopa vare sig bra eller dåliga (utom om du får yngel, då är de bra som foder). De bor antagligen bland växterna och i bottnen, det är därför du aldrig ser dem.
    1. Vita små maskar(nematoder?) upp till ca 1 cm långa som sjunker till botten. Troligen bara ohyra?
    Lite i största laget för att vara nematoder. Jag tippar det rör sig om små vattenlevande daggmaskar - det finns massor av olika arter, men större varianter brukar kallas tubifex. Bra foder om fisken kan få tag i dem.

    2. Upp till ca 1 mm långa vita/ofärgade djur som "hoppar" fram i vattnet, några är väldigt snabba, klarar ca 20 cm på 1/2 sek. Med mina dåliga ögon verkar det som om det är en "klump" i fram och två i bakdelen.
    Helt säkert hoppkräftor, "Cyclops". De två klumparna i bakänden är äggsäckar. Så här ser de ut i närbild: http://www.ag.auburn.edu/fisheries/image_gallery/data/media/32/IMG0111.jpg
    Bra foder men väldigt snabba & bra på att hålla sig undan.
    3. Upp till ca 1 mm avlångt djur som är något mörkare/brunare som hoppsimmar fram i spiral som en korkskruv ungefär.
    Okänt. Kanske en hinnkräfta ("Dafnie")?
    4. Riskornsformat djur ca 1.5 mm långt som "flöt" fram i vattnet(Jag såg bara ett sådant).
    Gissningsvis en plattmask.
    5. Ett antal olika mindre "prickar" och "linjer", som är för små för att se hur de ser ut, hoppar och flyter fram.
    Okänt. Förmodligen en blandning av mycket små arter av kräftdjur & maskar, samt ungar av de större arterna.
    Det skulle vara kanon om jag kunde artbestämma och se om punkt 2 och 3 kanske går att odla.
    visst går de odla - det är ju det du gör!
    Om de går att odla i stora mängder är en annan fråga, ofta stupar det på fodret.
    I annat fall vill jag ju veta hur jag blir av med dem eller om de är farliga för fiskar och kräftor.
    Inkörda, planterade, akvarier har alltid såna här små djur. De är en naturlig del av akvariet, och fungerar som yngelmat om man har fiskyngel. Mestadels gör de varken skada eller nytta.

    Du kan utrota dem, men de kommer tillbaks när du köper nya växter eller matar med levande foder nästa gång. Mitt råd är att leva med dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • reinventor
      • August 2004
      • 13

      #3
      Tack Azur! Du är en klippa!

      Jag ska nog ympa lite till mitt yngelkar av lösningen jag sparade i en 2 litersburk. Hoppas att jag kan få många av nr2 eftersom de inte är så snabba... :-)

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Bor du i hus eller har balkong är det jättelätt att odla både cyklops och dafnier: Köp en jättestor balja/kruka på t.ex. ett gradencenter, lägg i lite trädgårdsskräp på bottnen och vatten och ympa med djuren. Men du får nog vänta till ljuset och plusgraderna återkommer.

        Kommentar

        Arbetssätt...