infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    infusorier

    Har nyss fått yngel på min Platyhona. Borde jag mata dom med infusorier elr smått flingfoder.
    Om man ska mata med infusorier hur vet man hur mkt man ska ge...man kan ju inte se dom?

    Glad för svar/ Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • Ron
    • October 2004
    • 50

    #2
    Vist kan man se dom, på det viset att vattnet blir gumligt om det är några mängder. Dessutom infusorier är en samling djur varav de största (typ toffeldjur) kan faktist ses av unga ögon om man håller dom, i en klar behållare upp mot ljuset.
    Om du inte ser dom ärdet i allafall ingen risk för övermatning.
    mvh
    Ron

    Kommentar

    • AndreasBK
      • December 2003
      • 374

      #3
      Jag tror att platyyngel är tillräckligt stora för att börja med artemia på en gång.
      Andreas akvariesida

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Man brukar inte ens behöva artemia till platy-yngel.
        De kan beta av växtligheten, äta mjukfoder och tom äta finsmulat flingfoder.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Dreeamcatcher
          • August 2004
          • 179

          #5
          Okej! tack för alla svar!! Vist kan man köpa artemia på djuraffären? Hur köper man det, fryst??
          Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

          Allt du behöver veta om kampfisken!

          Kommentar

          • Ron
            • October 2004
            • 50

            #6
            Man köper artemiaägg och kläckar dom i en saltvattenblandning. Anvisningar kan du säert hitta någon annanstans på zoopet.
            Lite dyrt, och lite bökigt, men rätt skoj att prova.
            Annars är det som AndreasBK skriver, de klarar sig på finsmulet, och annat de kan hitta.
            mvh
            Ron

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Artemia köps oftast i en form som man sedan kläcker själv. Det finns flera trådar här på forumet som handlar just om hur man kläcker dem.
              Men som det har sagt tidigare här i tråden, så behöver du inte ha så avancerad mat till platyyngel. De klarar av att äta finsmulat flingfoder.
              Om du vill ha ett alternativ kan jag föreslå frysta cyclops. Finns oxo i djuraffären och är riktigt mumsiga bland mindre fiskar.

              edit: you beat me to it Ron... =)
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • Dreeamcatcher
                • August 2004
                • 179

                #8
                Haha okej
                Men jag tänkte prova på att odla infusorier bara för skoj skull :P Är det så enkelt att man tar en burk med vatten och lägger i hö och halm? Elr har jag missupfattat allt? :P Isånna fall, hur lång tid tar det innan infusorier bildas?

                /Malin
                Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                Allt du behöver veta om kampfisken!

                Kommentar

                • AndreasBK
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  Det tar ett par dagar innan man har en bra infusoriekultur(om man alls lyckas).
                  Jag har kört på en metod där man använder torkade bananskal, som man stoppar i en burk med vatten från akvariet (det ska inte vara klor i). Sen sätter man ett lock på och låter stå tills det bildas skum ovanpå. Sen ska man filtrera lösningen och hälla ner i akvariet i lagom portioner.
                  Lovar dig det är inte ett dugg upphetsande med infusorieodling.
                  Andreas akvariesida

                  Kommentar

                  Arbetssätt...