Inga artemior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICEBOX
    • April 2004
    • 150

    Inga artemior

    Jag har testat att föda upp artemia (nauplier heter det väl, om man ska vara korrekt), och köre efter gds-modellen med glassbytta avdelad med locket...

    Kikade nyss (ca 24 timmar) och hittade bara ett par ynkliga prickar som simmade omkring... 99% av äggen har inte kläckts...

    Vad kan vara felet?
    Salt har jag haft i, en matsked på en liter vatten, så det borde inte vara felet...
    Temperaturen ligger nånstans 25-30 C...

    Någon som har en fundering?
    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kvalitén på din ursprungliga viloägg.
    Det finns bra viloägg och det finns dåliga.
    Och de bra måste förvaras på rätt sätt - kallt och fritt från fukt!!!
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vänta lite längre. Det kan hända dina ägg är av en stam som tar lite längre tid på sig att kläckas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ron
        • October 2004
        • 50

        #4
        Nu har det snart gått 48 timmar.
        Hur gick det?
        Förresten, ICEBOX, räknade du värkligen 200 artemiaägg?
        mvh
        Ron

        Kommentar

        • ICEBOX
          • April 2004
          • 150

          #5
          Jo, när jag kikade i går kväll (natt, snarare) hade lite drygt hälften kläckts... Men fiskarna gillade dem, i alla fall...

          Bara att ta nya tag... Hur skulle akvaristlivet vara med bara framgångar =)

          Nja, "99%" var en uppskattning =)
          375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

          Kommentar

          • Ron
            • October 2004
            • 50

            #6
            Bara en reflektion;
            Man har en känsla av att en del affärer köper hem drösvis (i förhållande till omsättningen) med t ex artemiaägg, och att de sedan få stå framme i en varm och i alla fall inte utpräglat torr lokal månadsvis, eller t o m i åretal.

            Bra att det gick i alla fall halv-hyggligt till slut.
            Om du har 10 yngel blev det ju drygt 10 artemia var:-)
            mvh
            Ron

            Kommentar

            Arbetssätt...