Bästa "torrfodret" för (ungfödar) yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    • March 2003
    • 112

    Bästa "torrfodret" för (ungfödar) yngel?

    Om man vill föda upp ungfödaryngel och inte kan/vill hålla på och strula med levande eller fryst foder* vilka fabrikat rekomenderar ni då?

    Har fött upp en kull Xenotoca eiseni till ungfisk (huvudsakligen) på något som heter Sera mikropan stage 2 och det gick väl ok även om det tog ett bra tag för dom att komma upp i könstbestämningsbar ålder. (Å andra sidan "ska" det väl ta hyffsat lång tid för goodider att växa upp.)

    Har ytterligare en kull på väg upp plus att jag förhoppningsvis får en kull Ameca splendes inom någon vecka och tänkte köpa nytt foder. Oavsett om det jag har var ett bra märke eller inte skadar det ju inte att skaffa något färskare.

    Så vilket eller vilka yngelfoder som kan förvaras utan bök skulle ni rekomendera.

    /Bjorn

    *) Har yngelakvariet på jobbet så levande foder är ej att tänka på. Även fryst foder i den gemensamma frysen är nog ganska ouppskattat.
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Jag har alltid kört med vanligt flingfoder, funkar utmärkt om man kommer ihåg att verkligen smula ner det till, i princip, pulver. De små liven ska ju kunna få in maten i munnen

    Babystar är annars en favorit. Ynglena får klara färger snabbt och växer så det knakar

    Lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Mitt tips är att ha 2-3 olika torrfoder från olika tillverkare, varav ett är ett "grönfoder"/spirulina foder. Genom att växla om mellan dem är det troligare att du får heltäckande näring än från ett enda foder.
      Du behöver inte heller ha särskilt yngelfoder, krossa bara upp fodret i nypan när du häller i det.

      Ur frysmats-synpunkt... har du funderat på räkmix? Det borde väl accepteras i jobbfrysen - räkor och ärtor kan väl ingen ha invändningar mot?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        Azur, det finns räk-allergiker som kan gnälla, men då är det ju bara att visa hur det är förpackat och hur man håller det separat från allt annat.
        Black Molly

        Kommentar

        • Bjorn
          • March 2003
          • 112

          #5
          Till viss del är det ju en smidighetsfråga också. Känner mig själv tillräckligt väl för att inse att det är mycket troligare att jag kan upprätthålla den rutin av små men många utfodringar som är ideal för bra tillväxt ju smidigare det är.

          Lite grann därför jag har mina yngel på jobbet. Tror att det är bättre med 3-5 utfodringar per dag fem dagar i veckan samt 3-4 delvatenbyten i veckan än de 1-2 matningar per dag plus ett vattenbyte i veckan det skulle bli hemma...

          Ynglena på dessa arter är ju också rätt stora vid födseln så det handlar mer om rätt näring än storleken. Mina Xenotoca var 5-8 mm vid födseln och även om jag alldrig fått yngel på Ameca förut så lär de ju vara större än så om man får tro literaturen.

          /Bjorn

          Kommentar

          • riverhorse
            • September 2004
            • 98

            #6
            jag matar mina xenotoca eiseni med flingfoder och svarta mygglarver (frysta),har provat räkmix men det var inget som föll de i smaken.




            <font color="red">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090</font id="red">
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Vi har givit våra Black molly yngel JBL Novo Bea (guppy flingor) och vanligt flingfoder krossat till pulver.
              Plus att dom små liven från nyfödd äter Alger så det brakar
              Så dom växer så det knakar
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              • Bjorn
                • March 2003
                • 112

                #8
                Riverhorse, kul att du också gillar dessa fiskar. Var inne på din zoon lite och kikade runt.

                Skulle gissa att min äldre kull xenotoca är runt 5 månader och är ungefär 2½ cm långa. Har väl kunnat gissa kön i en månad men det är först nu man kan vara säker och fiskarna i princip har sina vuxna former och färger.

                Har också en yngre kull som är kanske 2 månader och dessa är runt 15mm.

                Hur låter detta jämfört med dina erfarenheter? Låter du dina "yngla av sig" i ett speciellt yngelkar eller kör du "comunity breeding"?

                En annan fråga jag har är ungefär hur många individer du har i ditt 90L och om du tycker det är lagom. Har själv ett 175L som jag tänkte ha ungfödare och då främst goodider i så det vore bra med en jämförelse.

                /Bjorn

                Kommentar

                • riverhorse
                  • September 2004
                  • 98

                  #9
                  Kul att du var inne på min zoon!
                  Mina äldsta Xenotoca (ungar) är 3 månader och ca 3 cm,jag kan se könsskillnad vid ca 1.5 månad.Ja jag låter mina föda fritt och aldrig att jag har sett att de blir jagade.Från början köpte jag 2 par och 4 st Ameca (honor,har inte lyckats få tag i hanar än (GRRR))men just nu börjar det bli över befolkat har precis fått en ny kull och väntar en till i dagarna.Men i ditt 175L ska du kunna ha ett ganska bra bestånd,bara du gör vatten bytena.

                  Har provat att ge mina brysselkål och det äter de av


                  <font color="red">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090</font id="red">
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    • March 2003
                    • 112

                    #10
                    Hmmm...

                    Givet det du säger och också med tanke på hur pass synligt min äldre kull har växt sedan jag flyttade dom till 175L så kan jag inte göra annat än anta att dom i rätt stor utsträckning blir "tillväxtbegränsade" i ett 47L när de börjar bli 15-20mm.

                    Bör nog altså flytta hem kull nummer två relativt snart.

                    Är för övrigt också rätt övertygad om att varken Xenoctoca eller Ameca jagar yngel men har och har haft en del andra fiskar som jag inte är lika säker på...

                    Skicka gärna ett mail om du skulle ha vägarna förbi stockholm, kanske kan vi köpa/sälja/byta lite?!?

                    /Bjorn

                    Kommentar

                    • riverhorse
                      • September 2004
                      • 98

                      #11
                      mina ameca och xenotoca går i ett kar för sig själva eftersom de är ganska aggresiva mot andra fiskar,de tog död på 3 pansarmalar för mig.

                      jo det hade varit kanon att byta/köpa med dig,men tyvärr så har jag aldrig vägarna förbi,jag bor i s.skåne.

                      har du ingen hemsida?(typ zoonen)
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

                      Kommentar

                      Arbetssätt...