Grindalsmask under semestern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Grindalsmask under semestern

    Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde förr...
    Men när jag hade fisk då var jag inte hemifrån mer än max 1-2 veckor.
    Jag har på nytt skaffat grindalsmask under hösten och satte om dem till två olika typer av kulturer. En med torvsubstrat enligt JAKA-artikel. Och två skumgummikulturer (se även artikel på min hemsida). Efter en del experimenterade fastnade jag för att utfodra masken med knappt 5 mm stora guldfiskfoderpellets som går åt ganska fort.
    Förra veckan åkte jag på kurs söderöver och lätt hustrun fortsätta att utfodra torvkulturen inomhus, vilket gick utmärkt. De andra kulturerna åkte ut till garaget (cirka 8-10 grader) där de av allt att döma dog ut. Och jag har därmed indirekt bevisat att de mindre maskarna inte var mikromask eftersom mikromasken överlever garageförvaringen. Se tidigare diskussion i denna tråd:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31920

    Jag har läst att kulturerna avstannar under 14 grader. Men har inte vetat att man kunde ta livet av dem vid 8 grader. Så vilken taktik skall tillämpa vid säj tre veckors vintersemester - svälta dem i rumstemperatur - går det? Några erfarenheter tack?
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ingen som åker från sina grindalsmaskar?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • billo
      • October 2003
      • 85

      #3
      Ta med dem : ) alt lämna in dem hos närmsta zoo? Eller lämna till nån zoopet-medlem...
      Men undrar , svälter de verkligen ihjäl på 3 veckor?
      Nä hade inget bättre att komma med..
      vh frida
      574L Sydamerika
      60L småfirrar

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Det hör väl inte hit direkt men jag vågade inte öppna min ask med mikro på 6 veckor eftersom det luktade så illa. Döm om min förvåning när jag öppnade och de var lika pigga som när jag stängde locket trots att den redan då var på väg till slasken. De var i en smörpaket med en massa små hål i locket, sedan var asken i en smartstorebox.

        Kanske du kan göra en gröt och placera lite grindalare i på samma sätt? Det går väl inte att skörda men de borde trivas.

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          ... svälta dem i rumstemperatur - går det? ...
          Efter en incident med vanliga enkyträer så misstänker jag att även grindalsmask klarar svälta ett tag. Visserligen är de känsligare.

          Detta känns som en repris på mikromasken ovan, men det har sin förklaring, jag är egentligen alldeles för lat för att odla levandefoder.

          Under maj månad roade jag mig med att leta vanliga enkyträer i komposthögen, hittade några och sorterade efter storlek i olika burkar. Tyvärr fick jag inte odlingen att fungera, några burkar dog ut direkt, tyckte jag hade för få kvar och hittade ingen bra jord. Så sedan början av juni har jag haft en honungsburk med lite jord och åtskruvat lock stående i ett skåp i min oisolerade farstu.

          Så idag efter 6 månader bestämde jag mig för att städa ut det. Där var ungefär lika många levande maskar som när jag stängde locket. Jag trodde de var stendöda sedan midsommar. Var har dom fått syre ifrån? Hur har de klarat värmen? I det skåpet har nog blivit uppåt 35 grader. Och nu har det varit ner mot fryspunkten några gånger.

          Tåliga rackare. Släppte ner dem i en större odlingslåda. Blir intressant att se om ytterligare 6 månader, är det då någon som lever?

          Kommentar

          Arbetssätt...