Utfodra Enkyträer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    Utfodra Enkyträer

    vad skall man mata dom med?, okay, havregröt i all ära, men finns det inget bättre?..
    suger dom upp näringsämnen, typ betakaroten om man ger dom morot osv?.
    nån med koll?.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ingen som har nån tanke i ämnet?..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Att tänka på är att innehållet i tarmarna på maskarna är en viktig parameter när fiskarna äter dem. Det är nog snarare det som är viktigt än om maskarna i sig blir mera näringsrika.

      Odlade enkyträer innehåller nästan bara kolhydrater i tarmarna medan t.ex. daggmask inte alls har ätit sådant.

      Köttätande akvariefiskar är inte byggda för att äta en massa kolhydrater. Enligt vissa teorier mättas leverns glykogendepåer snabbt av kolhydraterna och överskottsenergi lagras som fett. Det är mycket möjligt att detta är skillnaden varför enkyträer anses fettbildande och daggmask anses perfekta som foder. Skulle då svultna enkyträer vara bättre än mätta?

      Ger du maskarna någon med betakaroten får fiskarna också det i sig.

      Kommentar

      • billo
        • October 2003
        • 85

        #4
        Hej! Hänger på tråden då jag just fått hem en startsats. I "Ciklidboken" rekomenderas vitt bröd ev fuktat med svag jästlösning.Andra alternativ är pasta, makaroner. Men håller med dig-bara kolhydrat kan det bli nåt nyttigt? Mina grindalmaskar äter välling så där känns det som det är en hel del vitaminer etc som borde gagna fiskarna. I ciklidboken sägs också att (hoppas jag minns rätt nu har inte boken här o kan kolla)att protein-mat inte är bra alls. Men då daggmask är bra foder borde man kanske gräva upp en del "ute"-jord och lägga sina vita i?
        Sen har jag en stooor undran och det är hur får man enklast upp dem? I boken ovan står att man kan lägga glas på brödbiten och på så vis kunna plocka mask fri från jord. Hittills har jag plockat opp och sen sköljt dem fria bäst det gått men det måste finnas bättre sätt eller?
        574L Sydamerika
        60L småfirrar

        Kommentar

        • billo
          • October 2003
          • 85

          #5
          Hej igen kom på att micro lever bara på ströbröd och räknas som himla bra mat ändå så vad man stoppar i kanske inte är huvudsaken (grubbel)
          vh frida
          574L Sydamerika
          60L småfirrar

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen skickat av billo
            ...att protein-mat inte är bra alls...
            Menar du till maskarna eller cikliderna? Till ciklider är det väldigt olika, vissa afrikanska algbetare skall inte ha så proteinrikt foder, men de flesta andra mår bra av det. Vad gäller att mata maskarna misstänker jag att odlingssubstratet ruttnar om man blandar i t.ex. sojamjöl. Men jag skall ta och prova någon gång med mina mikro.

            Kommentar

            • billo
              • October 2003
              • 85

              #7
              Menade maskarna Efterlyser tips hur man får upp enkyträer (kan inte testa modellen med glas-skiva för de är inte i mängd ännu att äta bröd i tillräcklig storlek)
              574L Sydamerika
              60L småfirrar

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                jag har satt 3 olika kulturer, 1 ute i rumstemp, (den jag köpte först) och 2 i kylen...

                den i rums "växer" så det knakar,...

                jag pyttsar numera från den till dom andra så det blir nån speed i det hela...

                det é gröt som gäller verkar det som...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Kylen är nog inte något bra ställe. Låg temp hämmar tillväxten generelt. Men det kan vara ett bra tips om man reser iväg någon vecka eller två för att bevara kulturerna.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    men dom dör la vid 25c

                    hört att 15-18 é optimalt, men det é inte så lätt i en varm 2-a med 2 datorer och 5 akvarium...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Jo vanliga enkyträer lär visst vilja ha betydligt kallare än grindalsmask. Ett tips är att ställa lådan på golvet i närheten av ett fönster. Där är ofta lite kallras även i lägenheter. Ställ lådan på några små klossar av frigolit så leds ingen värme från lägenheten under upp i lådan. Prova även lägga en våt vettextrasa på lådan och byt den varje dag. Allt sådant gör stor skillnad.

                      Kommentar

                      • billo
                        • October 2003
                        • 85

                        #12
                        MagicFingers: hur tar du upp dina? Plockmetoden och skölja skölja...?
                        574L Sydamerika
                        60L småfirrar

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          mje...
                          dom klätrar upp på locket och så tar jag bara det och stoppar ner i karet.. jag har ett stort kar med många hungriga fiskar och gott om filtermaterial (2 ytter samt 1 inner)
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          Arbetssätt...