Första omgången yngel, råd tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Bosse-
    • October 2004
    • 4

    Första omgången yngel, råd tack

    Hej alla.
    Idag när jag kom hem var mina Palettciklider ute och vallade sina yngel. Ett tiotal riskorn som smaskade i sig vad de kunde hitta på botten. Akvariet är ett 240 l sällskapsakvarium, utan några större hot för ynglena (tror jag).
    Min undran, kan de livnära sig på vad de hittar på botten eller skall man försöka sig på någon direkt matning åt dem (hur det nu ska gå till). Skulle själv tro att de hittar vad de behöver, men tar tacksamt emot råd och förslag.
    Tack
    Återstartad akvarist
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279791
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Tur du har som bara fick 10, jag har 50 små "får" som simmar runt. Jag matar bara fiskarna som vanligt, d.v.s. lite för mycket.
    I början var mina ganska ointresserade av fodret och simmade bara runt o betade alger på stenarna, men nu ger de sig iväg på jakt efter fodret som regnar ner.

    Kanske ska tilläggas att jag har rejält med alger i det akvariet.
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • carlsberg
      • April 2003
      • 85

      #3


      Frysta cyclops blandat med lite vatten brukar funka för mig...

      Kommentar

      • -Bosse-
        • October 2004
        • 4

        #4
        Tack för era snabba svar.
        Jag tror att de klarar sig ganska bra själva, de gnager alger på mina Limnophilor, (det finns ganska många) men om man skulle försöka med cyclops eller något liknande, kan man mata dem med pipett och spraya dem med mat ? Det skulle väl i så fall locka fram alla de andra invånarna i akvariet och då blev väl även ynglena fiskmat.
        Jag tror jag kör med vanlig matning tillsvidare.
        Är det rätt som jag sett nånstans att Paletterna skyddar sina yngel i 3-4 veckor, efter det får man väl fiska upp dem och föda upp dem för sig ?
        Återstartad akvarist
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279791

        Kommentar

        • AndreasBK
          • December 2003
          • 374

          #5
          Nja, jag tror att det är längre än så. Om du inte har nått som äter oskyddade yngel i så kan du låta dem gå kvar. Förra kullen lät jag gå kvar tills de var vuxna, men det blev ju ganska trångt.
          Andreas akvariesida

          Kommentar

          Arbetssätt...