Hur mycket är "lagom"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Hur mycket är "lagom"??

    Då har jag och gubben haft vårt första gräl om akvariet...

    Jag tycker han matar för mycket och han tycker jag matar för lite. Antagligen har vi båda fel.

    Vi har ett litet kar på 54 liter och där bor totalt 13 fiskar. Hur mycket mat ska dessa firrar ha? Säg nu inte "lagom" för det är just det vi inte kan komma överens om, exakt hur mycket "lagom" är.
    /Nina
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    det dom äter upp på 10 sekunder, 2-3 ggr om dan......
    kan ju vara ett alternativ

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag ger så pass lite/mycket att dom hinner äta upp allt inom 2 minut och nu menar jag allt =). Detta gör jag 2 gånger varje dag.

      Detta tycker jag passar mig med småfiskar som guppy, platy, molly mm.

      (Skrev inte lagomt nånstans *s*)
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Detta löste nog allt för tio sekunder och två minuter är ju ungefär samma sak... =)
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Jag matar en till två ggr per dag. Fiskarna äter upp maten på någon knapp minut.

          Matar man som Mattias säger, så får ju fiskarna mindre mängd mat oftare, detta kan ju innebära att alla fiskar inte hinner äta, men fungerar säkert alldeles utmärkt med vissa typer av fisk.

          Matar man som Marie säger, så torde ju de flesta fiskarna hinna äta eftersom det finns tillgång till mat under 2 minuter. Torrfoder hinner bli blött och sjunka till botten så att bottelevande fisk också får mat.

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            Fiskarna behöver alltid mindre mat än man tror, är det lite guppy & sånt så räcker det förmodligen med en nypa på morronen & en på kvällen. mina får en på kvällen bara. de mår bättre av lite för lite mat än av för mycket mat.
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Mina mbunas får också mat en gång per dygn. De äter upp vad de får på 10 - 30 sek, men det är inte för att jag ger dem lite utan för att de är GLUPSKA. Undantaget är väl räkmixen, som sprider sig i hela karet och får dem att äta i 5 minuter efteåt kanske. Huvuddelen av mixen försvinner dock på under en minut.
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Mitt tips riktar sig nog mest åt dom som har större och färre fiskar...

                Kommentar

                Arbetssätt...