Foder till Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindap
    • June 2004
    • 15

    Foder till Mbunas

    Behöver lite tips på vad som lämpar sig bäst i matväg till Golden Labidochromis samt Likomapärlan (Mellanochromis Joanjohnsonnae)? Båda två äter ju frysfoder samt visst torrfoder. Frågar mer efter specefika sorter...
  • roccster
    • August 2004
    • 94

    #2
    Räkmix.

    Sök på det och du hittar allt du behöver. Lätt att göra och blir ganska ekonomiskt.
    / Richard

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      räkmix är som sagt ett mkt bra foder till de flesta mbunas, men tycker ändå att man kan variera och även ge dem saker som:
      svarta mygglarver
      liten krill
      hela räkor (som man håller i och matar utan skal)
      samt annat smått och gott. Mygglarverna kan dock skräpa ner lite, så mata inte med det alltför mkt;P

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Mygglarver till Mbunas? Nej det skulle nog inte jag ge.

        Det finns pellets och flingfoder som du kan använda tillsammans med räkmix. Tropical har t ex Spirulina Granulat och ett bra flingfoder som heter Malawi...detta foder tycker jag är bra och det är också väldigt prisvärt.

        Se länkarna:

        Malawi Flingfoder

        Spirulina Granulat

        Kommentar

        • lindap
          • June 2004
          • 15

          #5
          Tack för eran hjälp! Framför allt dina konkreta tips Tricella, precis vad jag behövde.

          Måste säga att detta Forum är guld!

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Tricella:
            Samma granulatfoder so jag använder
            Hm...har alltid trott att svarta mygglarver var bra till mbunas...
            fast när man tänker efter är de väl mera "aufwuchs-ätare";P
            Kanske ska köpa lite spirulina istället då

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Man får vara ganska försiktig med det som är animaliskt till algätande ciklider då deras magar är känsliga för den sortens foder.

              I räkmixen så blandas räkorna upp med mycket grönt och ger då ett bra, kraftigt foder som fiskarna klarar av att hantera.

              Den mängd foderdjur de får genom att beta aufwuchs är ju inte alls att jämföra med att ge t ex mygglarver.

              Jag har tidigare matat med krill, men såg ingen märkbar effekt med detta foder utan nuförtiden använder jag enbart Tropicals produkter tillsammans med egen tillverkad räkmix.
              Det finns kanske bättre foder än Tropicals men jag tycker det är högkvalitativt till ett väldigt lågt pris i jämförelse.

              lindap:

              Måste säga att detta Forum är guld!
              Zoopet är väldigt bra forum, men personligen gillar jag www.ciklid.se mer pga att det är mer inriktat på det som intresserar mig. Har du inte varit där och kollat så tycker jag att du skall ta dig en liten titt...
              NCS (Nordiska Ciklid Sällskapet) som står för sajten ciklid.se är en väldigt bra förening som jag tycker du ska fundera på att bli medlem i...man får t ex ett magazine som heter Ciklidbladet som håller väldigt hög kvalitet plus att man som medlem kan handla med rabatt i vissa affärer som håller ciklider.

              Kommentar

              Arbetssätt...