Bananflugor - kulturmedium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Bananflugor - kulturmedium

    När jag skaffade bananflugor på slutet av 1970-talet använde jag kastrull ett och två som kulturmedium. Det var en kastrull med huvudsakligen gelatin och en annan kastrull med huvudsakligen havregryn. Och det gick bra - men det var tidsödande.

    Så i början av 1980-talet läste jag om en mer "quick and dirty" metod. Med ströbröd som huvudingrediens. Och det gick också bra i flera år.

    Men inte nu. Flugorna som sätts i kulturen dör efter 3-4 dagar. Först trodde jag det berodde på dålig ventilation och för mycket koldioxid i burkarna - nu lutar jag mer åt att flugorna dör av törst - kulturerna är nog lite torra.

    Så nu prövar jag slabbet (kastrull ett och två tycker jag fortfarande är lite för jobbigt). Ättika uppslammat med ett paket jäst, lite socker och bomull. Det borde väl inte bli för torrt i alla fall. Och bananflugor dras ju till ättika/vinäger. Jag hittade häromdagen uppåt 50 döda bananflugor som drunknat i en startportion vinägermikro som jag trodde hade locket tillräckligt på.

    Jag frågar nu om några jämfört olika kulturmedier och i så fall vilket ni tycker är bättre än det andra...
    Killies is a lifetime passion
  • PatrikMalmo

    #2
    Har inte jämfört olika kulturmedia, men ett som funkat bra för mig är:

    Cornflakes och havregryn i lika mängd
    En gnutta jäst
    Några droppar vitaminpreparat

    Blanda jäst och vatten så att jästen löses upp, häll sedan det vattnet i cornflakes/havregrynblandningen och tillsätt mer vatten tills det bildas en "gröt"/smet. Tillsätt vitamindropparna. Låt stå över natten så att torrsubstanserna är rejält uppblötta och sönderdelade. Tillsätt eventuellt mer vatten om massan är för torr efter att ha stått över natten.

    Nu är det längesedan jag körde med bananflugor, och jag minns inte proportionerna helt, och om det var något mer jag tillsatte. Ska kolla med en polare idag och så återkommer jag.

    Annars bär det idag av till Köpenhamn och killiutställningen!! Jihaa!!

    Hilsen!!

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #3
      Den enklaste (och därmed bästa!) metoden är med jäst,socker,ättika och bomull som beskrivs på: http://fluga.notlong.com Inte heller något bekymmer med mögel.
      mvh/harbard
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av harbard
        Den enklaste (och därmed bästa!) metoden är med jäst,socker,ättika och bomull som beskrivs på: http://fluga.notlong.com Inte heller något bekymmer med mögel.
        mvh/harbard
        Det är den jag satsar på nu - <b>slabbet </b>...
        Nu ser jag massor av bananflugelarver i kulturen...
        Följdfråga: Tror du (eller någon annan) att det är någon skillnad ättika eller vinäger i det här fallet?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #5
          kollade länken http://fluga.notlong.com där stod att man inte skulle odla mikromask i samma rum som bananflugor,varför?
          // Uffe

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag har alltid gjort det men vet att vi hade en diskussion om detta en gång i Uppsala. Mikron klarar sej säkert mycket bra i ett kulturmedium avsett för bananflugor - kanske alltför bra gentemot bananflugorna???
            Mikron skall enligt flera böcker jag läst kunna konkurrera ut grindalsmask. Nu har jag dem i olika rum. Tidigare i två olika hörn av ett stort rum och det gick bra.
            Bananflugor begår dessutom gärna självmord i en vinägermikrokultur (om de får).
            Jag tror i alla fall att det är inte någon fara för mikron - i så fall snarare tvärtom - men jag har inte upplevt det själv.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Schull
              • August 2004
              • 2889

              #7
              En undran bara, vad har ni flugor och maskarna till?
              MVH/Lasse
              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Fiskmat...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Schull
                  • August 2004
                  • 2889

                  #9
                  Ursprungligen skickat av erikthur
                  Fiskmat...
                  Misstängte nästan det, har inte hört talas om att man har banan flugor till det, är det några speciella fiskar eller kan man ha det till vanligga Malawi tex?
                  MVH/Lasse
                  Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Framförallt de fiskar som tar sin mat från ytan eller övre vattenskiktet (munnen-upp). Många killis, levandefödare, labyrintfiskar, tetror och liknande.
                    Allt som är intresserat av flugfiske med andra ord.
                    Knappast de arter som är vana att hitta maten huvudsakligen på botten (munnen-ner)
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Men hur var det egentligen med min följdfråga ovan...
                      Tror eller vet någon om det är någon skillnad att använda ättika eller vinäger i slabbet?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • harbard
                        • July 2002
                        • 1085

                        #12
                        där stod att man inte skulle odla mikromask i samma rum som bananflugor,varför?
                        Därför att mikrokulturen drar till sig banaflugor som lägger ägg (odlar man bananflugor finns det alltid några lösa).Efter ett tag har man "ganska många" flugor i rummet!
                        är någon skillnad att använda ättika eller vinäger i slabbet?
                        Äkta vinäger (gjort på vin) är onödigt dyrt.Billig vinäger är ättika med kryddor och färgämnen.
                        Se: http://www.shenet.se/ravaror/vinager.html
                        "Skillnaden mellan vinäger och ättika är vag, särskilt i butiken där vilken färgad och kryddad ättikslösning som helst kan säljas som vinäger. Jäst (oxiderad) vinäger är dyrare, särskilt om etiketten är chic"
                        mvh/harbard
                        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Anledningen till min fråga var den att det blir ju ibland äppelcidervinägersluttar över efter det att man gett vinägermikron sitt. Vad gäller vanliga mikro så tycks inte bananflugorna dras dit men flugorna tycks gärna vilja "sova med vinägermikron"...
                          Så jag tolkar ditt svar som ett "ingen skillnad" svar
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • harbard
                            • July 2002
                            • 1085

                            #14
                            Det enklaste (och därmed det bästa!) sättet att odla vanlig mikromask är den metod som beskrivs i "Ciklidboken" (Ad Konings);majsmjöl och vatten.Denna typ av kultur drar till sig bananflugor.Majsmjölet jäser.Jästsvampar är föda för bananflugorna.
                            Ja- vinäger och ättika är (i stort sett) samma sak.
                            mvh/harbard
                            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Själv tycker jah Uppsala-metoden är enklast för vanliga mikro.
                              Uppblötta havregryn - inga omrörningar alls.
                              I kombination med kaffefilter på kulturytan - massor att skörda. Se:
                              http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=213188
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...