Vuxen fisk.När?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Vuxen fisk.När?

    När man köper en fisk i en zooaffär,ska man mata den som om den vore vuxen eller yngel?Tycker jag har dålig tillväxt fast jag matar med "alla" förekommande frysfoder på marknaden (lagom grovt för dom firrar jag har).Varierar varje dag.Matar 1 gång/dag 5-6 dagar/vecka.Livrädd för att mata för mycket.Vid vilken ålder betraktas en fisk som vuxen?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    När de blir vuxna är väl olika beroende på art.
    Jag brukar sällan mata med frysfoder, men matar med flingor och maltabletter två gånger om dagen varje dag. Mina yngel matar jag lite oftare om jag kommer ihåg det.
    Är det väldigt fina och dyra fiskar du har så ska du inte lyssna på mina råd, för jag kan inte garantera att det är allmänrådande.
    Jag matar alltid de nyköpta som vuxna fiskar, de säljer väl knappt yngel i zooaffärerna?
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Om du vill att dina fiskar skall växa till sig, så får du nog mata mera. Att mata mycket är inte så farligt som man tror, om man har ett hyfsat inkört akvarium och byter rejält med vatten ofta.

      Kanske skulle du börja med att ge dem både morgon och kväll, och sju dagar i veckan? Inte mer än att de äter upp det på någon eller ett par minuter, men oftare.

      De fiskar som säljs i akvariebutikerna är vanligen så kallad "ungfisk". Om vi försöker hitta en jämförelse med människan så får vi säga tonåringar. Nästan färdigvuxna och nyligen könsmogna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vid vilken ålder betraktas en fisk som vuxen?
        Till skillnad från människan så växer en fisk under hela sitt liv och är alltså fullvuxen strax innan den dör - ja i alla fall om vi pratar om fiskar i deras naturliga miljö.
        I akvarium blir de oftast vuxna betydligt tidigare - hur mycket tidigare beror väl snarast på hur mycket "fel" vi hållar dom och vilka fiskar det rör sig om.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...