Matmängd - äta ihäl sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    Matmängd - äta ihäl sig?

    Hur mycket mat tål fiskarna?

    Med flingfoder är det lätt att reglera men med frysmat som är fryst i portioner är det värre. Det är ganska lagom mängd mat, den tar slut ganska snabbt. Men fiskarna blir så extremt feta.

    Slutar dom inte äta förrän det är slut?
    Är det farligt för dom om dom ätit så mycket att magen ökar mycket i storlek?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Slutar dom inte äta förrän det är slut?
    Många fiskar kan äta tills dom spricker, men det är individuellt.

    Är det farligt för dom om dom ätit så mycket att magen ökar mycket i storlek?
    Nej, inte somm du tror. MEN, mer mat innebär mer skit. Mer skit kan vara skadligt för fiskarna om man inte har tillräckligt filter för att möta det, eller om man inte byter tillräckligt med vatten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag har matat med mycket mat och ganska ofta finns mat kvar dagen därpå. Det rör sej då om exempelvis om räksmul, musslor, fiskbullar eller räkmix men jag har <b>ALDRIG </b>sett en fisk som ätit så den sprack. Detta är och förblir en skröna enligt min åsikt. Visst glufsar en del fiskar i sej så mycket de kan - men äter så de verkligen spricker - nej...
      Eller finns det någon som verkligen sett något sådant?????
      I så fall vilken typ av mat?????
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Yrrah
        • August 2004
        • 188

        #4
        Maten äts alltid upp, det ligger inget kvar. Det som hamnar på botten tar malarna hand om. Det är bara det att fiskarna blir så feta, speciellt mina neon tetror. Dom dubblar sin egen massa, beundansvärt att kunna äta så mycket...

        Jag matar bla med röda mygglarver, dom är såpass stora. Ska någon mat ta kål på en fisk lär det vara den.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

        Kommentar

        • spaceace
          • February 2003
          • 257

          #5
          Om fiskarna blir feta så bör du mata dem med mat som innehåller mindre protein, tex räkmix med en större andel ärtor. Varför måste du mata så mycket?
          Min zoon
          Mitt fotogalleri

          Kommentar

          • Sofia H
            • April 2003
            • 25

            #6
            Hej på er! Jag tror vi har en liten begreppsförvirring här, sådant händer... Yrrah, när du skrev att dina fiskar blir "feta" visst menar du då att de får väldigt tjocka magar? För de kan de få direkt efter matning, även om de inte fått mat med för mycket fett, protein etc. Skillnaden är då att den magen "krymper" igen innan nästa mål mat. Jag har ingen egen erfarenhet av att fiskar skulle ha ätit ihjäl sig, men jag har för mig att det har hänt att fiskar blivit dåliga av att smälla i sig stora mängder av pellets, som tydligen kan svälla i magen. Jag matar mycket med granulat, och jag blötlägger det en stund i en kopp vatten, så är jag på den säkra sidan.

            (På gymnasiet blev jag drillad av min lärare i djurvård - nåde den som sa att en häst var "fet" för att den hade stor mage... På ett djur med fetma har man en mer jämn fördelning av onödigt fett på hela kroppen, medan en stor mage kan ha andra orsaker.)/Sofia.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen skickat av Yrrah
              Jag matar bla med röda mygglarver, dom är såpass stora. Ska någon mat ta kål på en fisk lär det vara den.
              Visst röda mygglarver har dödat fiskar genom att ge dem bukvattensot har jag läst på forumet bl a har Azur vittnat om detta.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                jag har <b>ALDRIG </b>sett en fisk som ätit så den sprack. Detta är och förblir en skröna enligt min åsikt.
                Det har faktiskt jag. En guppy-hona åt så hennes kroppsvägg fysiskt rämnade. Det var levande svarta mygglarver.
                Sen kan man förstås spekulera om till hur stor del detta beror på att guppyhonan säkerligen var inavlad och möjligen mentalt retarderad, men hon åt verkligen tills hon sprack.

                Vad gäller röda mygglarverna som orsakade buksot tror jag det beror på hur mygglarverna hanterats, dvs larverna var ruttna och fisken dog egentligen av matförgiftning. Kan man garantera att larverna bara tinats max en gång, och då i kylrum, är de troligen ofarliga (för fisken) som foder.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Intressant - i alla fall en firre.
                  Jag har sett yngel som ätit ihjäl sej dock - men då försökt äta en vit mygglarv men inte lyckats få ner den...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Tascha
                    • September 2002
                    • 231

                    #10
                    Jag hävdar att det är lättare att mata ihjäl fiskarna än att svälta ihjäl dom.
                    Har själv haft en fisk som åt så mycket på en gång så att buken exploderade.
                    Om man nu måste mata mycket så är det väl bättre att mata flera gånger per dag än att ge en massa samtidigt.
                    Om jag åker bort ett par tre dagar så får dom aldrig mat under dessa dagar och jag vill påstå att det mår dom bara bra av.
                    /Roger

                    Kommentar

                    • Linda78
                      • November 2003
                      • 45

                      #11
                      Min sebrafisk hona åt ihjäl sig, den va otroligt glupsk av sig, så jag blev inte direkt förvånad, för tanken hade slagit mig många gånger att den kommer att äta ihjäl sig någon vacker dag o det hände. Den åt hemskt mycket en dag när jag matade o så började den flämta o sjönk till botten o dog- väldigt rund...

                      Hade gärna sluppit o se det.
                      Linda

                      Kommentar

                      Arbetssätt...