Trollsländelarver...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Trollsländelarver...

    Hej!
    Jag har under sommaren haft en hink med vatten stående utomhus, och tittat på hur det lilla "ekosystemet" har utvecklats. Nu är det så att jag har upptäckt att det har utvecklats en ca 2-2.5 cm stor trollsländelarv i hinken. Eftersom den troligtvis inte kommer överleva där under ngn längre tid, undrar jag om man kan mata mbunas med sådana larver. Fiskarna är allt från 6-11 cm stora, och mycket hungriga...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag skulle försöka i varje fall
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3

      Jag har alltid tyckt att det är kul att mata med levandefoder, eftersom det då ger en inblick i sådant som man annars bara ser på naturfilmer;P
      Vet ngn hur man kan odla vilda bananflugor på ett bra sätt (?), eftersom det nästan är det enda fodret mina kampfiskar vill ha
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Man odlar vilda bananflugor pss som vinglösa. Jag prövade i höstas i väntan på inköp av vinglösa.
        Man gör iordning en kultur och låter vildingarna lägga sina ägg där.
        Därefter ser man till att den är försluten (med lufthål) och väntar ung 2 veckor. Det var det lätta delen.
        Att skörda är den svåra delen - jag tror jag fick tag på cirka hälften av de som blev färdiga flugor. Fångade dem i en plastpåse som jag slängde in i frysen cirka 10 minuter. Sedan kunde jag mata med dem.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          ok...
          Trollsländelarverna, ca 15 stycken, gick ner lätt, även fast de kämpade in i det sista. Den största var jag dick tvungen att klyva först, eftersom den var för stor samt kanske skulle kunna skada fisken.
          Det som jag inte förstår är varför "maten" inte fortsätter att slåss inuti fisken så att säga...???

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Har du inte sett <b>Men in Black</b>?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              hehe;P
              Ska nog i alla fall leta efter mer käk till firrarna idag

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • roccster
                • August 2004
                • 94

                #8
                Jag har undrat samma sak (levande foder till Mbunas). Det beror väl helt på vad för Mbunas du har. De flesta är väl algätare vilket innebär att levande föda inte är att rekomendera då de är för proteinrika. Ta det försiktigt!
                / Richard

                Kommentar

                Arbetssätt...