Grindalsmask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Grindalsmask

    I senaste numret av JAKA (Journal of the Killifish Association) finns en artikel om odling av grindalsmask som verkar intressant. Jiffypot-torv användes som odlingssubstrat och maten var en speciell typ av hundmat. Ett hög-kvalité torrfoder (tror jag - "crumbled baked") avsett för äldre hundar med lite extra ingredienser, mindre än 20% protein och utan färgämnen och konserveringsmedel.
    Är det någon som har några förslag på motsvarande i Sverige.

    När jag en gång i tiden odlade grindalsmask använde jag en skumgummibit och matade med en speciell havregrynssmet -> http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=200737

    Finns det andra förslag på substrat och foder till grindalsmask???
    Och i så fall - vilka är erfarenheterna av dessa???
    Killies is a lifetime passion
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #2
    Barnmat: Välling (från 6 månader), I med pulvret och duscha på med vatten. Duger det till barn, duger det till fiskarna. Kolla innehållsdeklarationen så förstår du vad jag menar.
    500+

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen skickat av pupfish
      Barnmat: Välling (från 6 månader), I med pulvret och duscha på med vatten. Duger det till barn, duger det till fiskarna. Kolla innehållsdeklarationen så förstår du vad jag menar.
      Det låter som att det blir lite smetigt med vällingpulver
      Måste man inte rengöra kulturen ofta om man använder detta?
      Vilka odlingssubstrat har du använt när du matat med vällingpulver?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • pupfish
        • December 2003
        • 248

        #4
        seramis, mata med förnuft. Dessutom är substratet lätt att renöra.

        Men jag använder fodret til hoppstjärtarna och det är torv/jord-blandning utan problem. Fukta bara upp pulvret.

        Har själv inte testat att köpa seramis här men de har det i sortimentet.

        www.queenswood.co.uk/acatalog/index2.html?http%3A
        500+

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hoppstjärtar???
          som fiskfoder gissar jag efter att ha letat runt på forumet och även hittat till the Bug Farm.
          Om jag förstått tidigare trådar rätt använder du dem istället för bananflugor. Hur stora och hur proliferativa är hoppstjärtarna jmf just bananflugor?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            Hur tillväxten/nybildningen är hos springtails vs. bananflugor är svårt att säga. Orsaken är att jag odlar springtail i större behållare (hinkar) vilket gör det omöjligt att jämföra. Men det blir aldrig brist på dem, dessutom betydligt lättare att odla och att sköta om. Inga kvalster än så länge. Vilket var ett återkommande problem med bananflugorna och då sjunk också tillgången på flugorna.

            Springtails är mindre men de är fler på det sätt som jag odlar. Jag har odlat dem nu i drygt ett år och satt om kulturen en gång, om det var nödvändigt är väl tveksamt.
            500+

            Kommentar

            • Pär J.
              • March 2002
              • 284

              #7
              Berätta gärna mer hur du går tillväga för att odla denna kultur.
              Artikel, bilder?

              /Pär

              Kommentar

              • billo
                • October 2003
                • 85

                #8
                Hej! Jag matar mina grindal med vällingpulver. Har en tjockare svamp och ovanpå en bit diskunderlägg och överst glasskiva. Lägger pulver+vatten under diskunderlägget och pressar. Masken kryper upp på glaset och ingen välling i karet
                574L Sydamerika
                60L småfirrar

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av billo
                  Hej! Jag matar mina grindal med vällingpulver. Har en tjockare svamp och ovanpå en bit diskunderlägg och överst glasskiva. Lägger pulver+vatten under diskunderlägget och pressar. Masken kryper upp på glaset och ingen välling i karet
                  Tacksam något mer ingående beskrivning - osäker på hur du menar att du går tillväga här...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • billo
                    • October 2003
                    • 85

                    #10
                    Hej igen
                    Som substrat använder jag en typ scotchbrite (utan gröngrova)i en glassbytta. Ovanpå i samma storlek en bit diskunderlägg sånt av skumtyp. Och ovanpå en glasskiva. När jag ska matan firrarna pressar jag på glaset o masken kryper upp.Sen lägger jag välling mellan svamp o underlägg, så vällingen har inte kontakt med glaset (för det vill man ju doppa i karet)Tycker det funkar mycket smidigt!
                    574L Sydamerika
                    60L småfirrar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...