egen mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antonius
    • August 2004
    • 44

    egen mat

    Tja jag undrar om man kan mata sina fiskar med egna saker inte bara mygglarver och flingfoder

    undrar om man kan mata med grönsaker(isåfall vilka?)
    har hört någonting om någon räkmix eller någon annan mix man kan gjöra själv som fiskar na gillar ni ser ju vilka fiskar jag har där nere...

    Om ni har recept får ni gärna ge mig det eller tipps på grönsaker o dylikt som de gillar..(vill lyxa till det lite för dem )
    69 Liters kar med:

    2 Metallpansarmalar
    2 Ancistrus
    2 Fjärilsciklider
    2 Kometplaty
    2 Svärdbärare
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    #2
    Tjena!
    En populär grönsak bland ancistrusar är brysselkål (fryst,tinad), ärtor (delade på hälften, tinade)och zuccini ska tydligen också uppskattas. (mina diggade inte alls zuccini)

    Du får prova dig fram, ta bara en liten bit i taget!
    Lycka till
    Blubb!

    Kommentar

    • ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

      #3
      Det finns massor av olika recept på räkmixer och andra "mixer", men det som de flesta tycks använda sig av är följande:

      Räkmix : 50% räkor med skal + 50% ärtor (ev gelatin också)
      Mixa, frys in och mata!
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Jag hoppas på att du tar dej tid å läs länken du får här...Där finns det goda råd å tillväga gång om hur man gör...Ha till godo!!!
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • AndreasBK
          • December 2003
          • 374

          #5
          Jag brukar mata tetror och rasboror med bladlöss, när jag har såna på växterna. Man borstar ner dem på en platta och sen ner i karet.
          Mycket uppskattat.

          Man ska nog inte använda bladlöss från växter med giftpinnar och liknande.

          Dessutom kanske det är lite oetiskt eftersom bladlöss ser väldigt söta ut.
          Andreas akvariesida

          Kommentar

          Arbetssätt...