oxhjärta eller rent av köttfärs...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BULL
    • January 2002
    • 298

    #16
    det är inte så svårt att få tabellen att funka om man använder code taggen
    Koda:
                FOOD             TOTAL YOUNG  MALES  FEMALES
    
     1: Earthworms, chopped               178    87      91 
     2: Earthworms, chopped frozen        164    81      83
     3: Beef heart                        143    64      79 
     4: Tubifex                           141    61      80 
     5: Brine Shrimp, Hatched             101    48      53
     6: Gordon’s Formula (Liver)           79    39      40
     7: Brine Shrimp, Adult Frozen         76    37      39 
     8: Dry Food, flake & regular          52    24      28
     9: Freeze-dry (brine shrimp & tubifex)40    23      17
    10: Leaf lettuce                       37    21      17
    11: Peas                               28    19       9
    12: Farina                             18     9       9 
    13: White worms                        16     7       9
    14: Oat Meal                           12     5       7
    15: Bran                                9     5       4 
    16: Bread                               6     5       1
    
    All low producing pairs were given earthworms at the end of the 
    above test and all quickly gave results as in # 1
    
    17: Earthworms and dry food            194    93    101
    18: Earthworms, beef heart and lettuce 221   107    113
    
    In the testing of beef heart it was found that feeding this
     material, even every other day, prolonged the guppy’s life from 25% to 50%.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Men du måste se till att du får några radbrytningar i meningarna annars blir det svårt att läsa

      EDIT - och vilken är code-taggen?????
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #18
        Frukt tror jag inte ett ögonblick på att discus äter några större mängder av heller
        Var på månads möte igår och där var Bosse Quiding var och talade om just diskus. Han kände en odlare som hade tagit 4akvarium med exakt samma vattenvärden och delat upp en kull diskus yngel på 25djur i varje burk. Han hade matat alla burkar med olika foder och en burk med banan, gissa vilka fiskar som växte bäst! Jo dem som hade käkat banan var dem som hade växt bäst och var stora och starka.
        ************************************************** *****************
        Sedan ett litet tips som Bosse gav oss. Det var att oxhjärta kostar en hel del och att det inte blir mkt över efter att man har skärt bort alla senor och allt fett, så istället rekomenderar han kycklinghjärta som man kan slänga ner direkt i mixern utan att man behöver ta bort senor eller så, som även är mkt billigare än oxhjärta.

        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Frågan är ju då om kycklinghjärta har samma goda näringsinnehåll som oxhjärta?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • BULL
            • January 2002
            • 298

            #20
            Börja med [ code]och avsluta med [ /code] utan mellanslag

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #21
              Frågan är ju då om kycklinghjärta har samma goda näringsinnehåll som oxhjärta?
              Det har jag inte den blekaste om, men det var bara ett litet tips
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Antar att räkmix med banan skulle vara det optimala till diskusar. Jag är i vart fall tveksam till att oxhjärta (eller kycklinghjärta) skulle vara så bra till fiskar. Det går nog bara genom fisken (se Azurs inlägg) och belastar (smuttsar ned) vattnet. Vilket tvingar fram fler vattenbyten än nödvändigt, eller sämmre vatten än nödvändigt. Och dåligt vatten är INTE bra för fiskar.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #23
                  En tråd från ett annat forum: http://0url.com/wN (tester lite olika länkförkortare ).Att hjärta kan fungera,trots att det inte borde göra så,beror enligt malisen på de tillväxthormoner man ger till kor och fågel och som även påverkar fiskarna .
                  mvh/harbard
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #24
                    jo räkmix med banan låter ju himla gott, nästan så man får lust att smaka själv
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Harbard: tror jag inte ett ögonblick på. Inte minst för att det är olagligt inom EU att ge tillväxthormon till köttboskap.

                      Det är enligt min mening helt uppenbart att däggdjurskött är näringsrikt för fisk; även om det var fullpumpat med tillväxthormon och det eventuellt skulle kunna få discus att växa snabbare, så skulle inte det göra att guppies får fler ungar, snarare tvärtom.

                      Personligen misstänker jag att däggdjurskött kan vara FÖR näringsrikt, precis som daggmask och röda mygglarver, och orsaka "vällevnadssjukdomar" som t.ex. leverproblem.


                      Vad gäller banan, så finns inte det naturligt i Sydamerika; bananer kommer från Asien, och är alltså ett minst lika onaturligt foder för discus som oxhjärta. Jag tillåter mig också att vara <b>extremt</b> skeptisk mot att discus som fötts upp endast på banan skulle växa bättre än fisk som fått protein- & fettrik kost. Jag undrar faktiskt om discus som endast får banan ens överlever.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

                        #26
                        Säd är definitivt inte naturlig föda för nån amazonas-fisk. Frukt tror jag inte ett ögonblick på att discus äter några större mängder av heller. Småfisk äter de säkert en del av, liksom insekter och små kräftdjur.
                        Där har du fel Azur!!
                        Citat från Back to nature Guide om Discus:
                        "Discus äter både vegtabilisk och animalisk föda. När discus fångats i sin naturliga miljö, har man funnit rester av insektslarver, små kräftdjur,frukt och säd i deras tarmar när dessa har undersökts."
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          #27
                          Vad gäller banan, så finns inte det naturligt i Sydamerika; bananer kommer från Asien, och är alltså ett minst lika onaturligt foder för discus som oxhjärta. Jag tillåter mig också att vara extremt skeptisk mot att discus som fötts upp endast på banan skulle växa bra, eller ens överleva.
                          Det är vad bosse sa till oss, men jag kan inte säga att det funkar eller inte eftersom att jag inte har provat själv.
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • harbard
                            • July 2002
                            • 1085

                            #28
                            Ett recept utan grönsaker eller frukt: http://article.dphnet.com/cat-01/beefheart1.shtml
                            "...study has shown that the discus fish possess digestive enzymes that match the "profile" of carnivorous and omnivorous fish" och
                            "indicate that discus may be able to digest some plant proteins but not all...and not in a high dietary level".
                            Ett annat med banan: http://article.dphnet.com/cat-01/diet1.shtml bananer innehåller ju mycket vitaminer o. mineraler så det kan nog vara en bra ingrediens.
                            Azur:citerade endast 'malisen' -därav den elake smilgôbben!
                            mvh/harbard
                            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #29
                              Tja.

                              Jag tror på att ge firrarna sådant som finns i deras naturliga omgivning i bästa fall, eller som alternativ ge dem något som i allafall är vattenbaserat (om det ska vara animaliskt). Oxhjärta förekommer inte i discusens naturliga miljö, även om vi är flera som haft teorier kring att discus lever symbios med pirayor, som då av någon oklar anledning skulle lämna själva hjärtat på den tamboskap de kalasat på till discusen. Får för säkerhets skull tillägga att dessa teorier framkommit rätt sent på natten efter ett bra antal öl.

                              Frukt, frön, små räkor, vattenloppor, mygglarver, insekter och ett och annat oförsiktigt fiskyngel samt möjligen också små mängder grönalger kan jag tänka mig att de får i sig i vilt tillstånd - vilket också verkar bekräftas av det ni skriver ovan. Detta torde vara det ideala fodret för discus, som jag ser det.

                              Men - var och en gör som de vill. Så här gör jag.

                              Hilsen!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...