Vegetabiliskt foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SilverChair
    • April 2004
    • 30

    Vegetabiliskt foder

    Jag har nyss inhandlat några Black Mollys, det verkar trivas jättebra i sitt nya hem. Men för att det ska trivas ännu bättre så kollade jag upp vilket foder som var deras naturliga föda, vilket var vegetabiliskt foder.
    Nu vill jag självklart få tag på vegetabiliskt foder. Jag vet att det finns sådant flingfoder att köpa men jag tänkte att det var lite roligare att bli matad och mata med annat än flingfoder, är det någon som vet vad man kan ge för vegetabiliskt foder i annan form än just flingfoder.

    Jag har också köpt svärdbärare. de är tydligen allätare, men finns det ingenting de gillar speciellt mycket?

    Tack!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Finns små käcka "kakor" eller rättare sagt chips och tabletter. Kolla zooaffären nästa gång, finns i minut och parti många olika sorter. Finns både vegetabiliska och andra med lite animaliskt blandat med vegetabiliskt.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Du kan även prova mata med zuccini, gurka, sallad, brysselkål, spenat mm mm... Och inte minst gröna ärtor.

      Ta en frusen grön ärta och håll den en stund under rinnande vatten. Då kan du klämma av ärtans skal. Innanmätet i ärtan består liksom av två halvor - dela dessa halvor och släpp ner till fiskarna.

      Det kan bli underhållning á lá fotbollsmatch

      Kommentar

      • SilverChair
        • April 2004
        • 30

        #4
        Tack så mycket för svaren! Låter kul det där med fotbollsmatch ;-) Vet någon om man kan lägga ner en bit av en räka också? alltså en vanlig räka från frysdisken i en matvarubut.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Räkor äter de säkerligen. Se bara till att plocka upp det som blir över efter någon timme. Samma med grönsakerna, plocka upp det som legat ett dygn.

          Annars om du gillar att kladda, gör en egen räkmix. För recept, sök med http://www.google.se/. Du kan blanda förhållandet mellan grönsakerna och räkorna, så att du får en mix som är "grönare". Den äter både svärdbärare och mollyn (samt sugmalar och anamoräkor).
          Glöm inte att blanda i vitaminerna i din räkmix.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          Arbetssätt...