Konsten att lyckas med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p
    • February 2003
    • 49

    Konsten att lyckas med yngel

    Hej

    Jag har för en tid sedan börjat försöka få mina fjärilsciklider att föröka sig. De går normalt i ett 300L kar men jag köpte ett 20L kar som lek akvarie. Det tog inte många dagar innan paret började leka och honan lade ägg på en sten. Dessa åts tyvärr upp men jag gav inte upp. Vid det andra försöket tog jag bort lekparet när äggen lagts och satte äggen vid pumpen för att öka cirkulationen. Tyvärr möglade ganska många ägg (som jag tog bort med en nål) men de flesta klarade sig till svansstadiet. Vis senaste försöket lät jag föräldrarna vara kvar och då möglade inte ett enda ägg (om inte honan åt upp dessa).

    När jag sedan började mata dem med infusionsdjur (från potatisskal utanför akvariet) och kokt äggula börjar ett stort antal yngel dö efter ett par dagar. Vad gör jag för fel? Jag har haft tre kullar där 6 resp 4 resp 8 yngel överlevt. Vad är ett normalt antal överlevande yngel för fjärilscikliden?

    Finns det någon regel för hur många teskedar infusionsdjur/matmängd/liter som ska användas för yngel etc. Har läst att man kan lämna potatisskalet i akvariet, är detta bättre än att potionera ut det? Jag har också läst att man kan ha tänt ljuset för ynglen dygnet runt för att underlätta deras förmåga att hitta maten. Är detta sant?

    Tacksam för hjälp, det finns inget mer frustrerande än att se ynglen dö.

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Infusionsdjur är frustrerande i alla fall för mej. Liquifry hjälper bara existerande infusorier att växa till. Protogen (ett försök hittills bara) gav bara mögel.
    Å andra sidan ser man veckovis inlägg från personer som har problem med infusorier.
    De enda infusorier jag hittills kunnat använda är de som spontant uppträder i en burk med 20 platy-yngel efter att jag utfodrat dem kraftigt, vanligtvis med mikromask.
    Så mitt råd (som jag inte kan backa upp med erfarenhet vad gäller dessa vackra fjärilsciklider) blir att låta ynglen vara kvar i akvariet och tillsätta Liquifry eller Protogen eller liknande i lämplig mängd för att få tillväxt av de naturligt förekommande infusorierna.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Håller helt med, infusorier är lurigt.

      En genväg som jag numera alltid använder är att odla i lite större väl inkörda akvarium med växter och sand. Där finns alltid rätt mycket naturlig mat. En hel del yngel faller ifrån därför att det finns för mycket skit i den miljön, å andra sidan överlever de starkaste. Och jag odlar för kvalitét, inte kvantitet.

      Vad gäller antalet så har jag bara dragit upp en kull fjärilsciklider, uppskattade det till 300 ägg, 100 kvar efter drygt ett dygn när jag tog bort det från föräldrarna, ca 70 kvar som kläcktes. Hälften blev inte frisimmande, men av de som blev har kanske inget fallit ifrån. Det blev 36 st. Detta i lite surt och mjukt vatten.

      Kommentar

      • p
        • February 2003
        • 49

        #4
        Liquifry eller Protogen är alltså produkter som kan köpas för detta ändamål? 36 yngel låter bra, snyggt jobbat! Räknade till 11 överlevande i min nuvarande kull. Har hört att Riccia mossan är en växt som bidrar till fler infusionsdjur. Äggula kan man väl inte använda från första dagen?

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Javamossa lär även vara en utmärkt infusoriegenerator. Dessutom jättebra skydd för yngel.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej !

            Fjärilsciklidsyngel kan ta nykläckt artemia direkt.
            De odlare jag känner drar upp betydligt större kullar än vad ni nämner.Därimot är äggen mycket känsliga för bakterieangrepp.
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            Arbetssätt...