röda mygglarver (tubifex?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    röda mygglarver (tubifex?)

    Jag köpte frysta röda mygglarver (Tubifex?) igår. Tänkte att tetrorna kunda få lite lördagsgodis. Resten av gänget får ju ärtor eller zucchini mellan varven och det bryr sig itne tetrorna om.

    Hur mycket ska man ge? Han i affären sa att om jag inte har så många fuskar så skulle jag dela en sån "kub" på två. Vi har ca 10 fiskar som förväntas äta av detta.

    Kan jag slänga ner det fruset eller ska man tina det först?

    Köpte även maltabletter till ancistrusen. Slängde i en igår men han brydde sig inte om den utan flyttade bara på sig istället. Var han för sömnig för att äta kanske?

    Hur ofta och hur stor bit av tabletten ska jag ge? Vi har bara en ancistrus och han är inte helt fullvuxen.

    /Nina
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det går bra att stoppa i larverna i fryst form. Fiskarna lär sig fort att "picka" loss munsbitar.

    Men nu i början kan du väl låta "isbiten" tina i en liten skål, och sedan matar du lite i taget med en sked. Då lär du dig snart hur mycket som går åt. Troligen kommer fler än tetrorna gilla röda mygg.

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Tack för svaret, fast jag stavar som en kratta.
      Det är naturligtvis fiskar det är frågan om och inte fuskar.
      /Nina

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Bara en liten sak, röda mygglarver är inte samma sak som tubifex. Röda mygglarver är insektslarver och tubifex är ringmaskar (avlägsen släkting till daggmasken). Men de lever i liknande miljö, dvs bottnen på förorenat vatten, och de har ungefär samma näringsinnehåll.

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5
          Hm, det står Tubifex på förpackningen men försäljaren kallade det röda mygglarver. Jag testade att ge lite nu. Hällde några droppar varmvatten på för att det skulle tina lite och gav med sked. Tetrorna sket fullkomligt i det (eller så var dom sura för att jag precis bytt vatten, och jag som skulle fjäska) men platyna smakade lite. Jag blev lite förvånad för det som hamnade i karet var vita maskar. Eftersom ingen direkt tyckte det såg gott ut hällde jag ut resten (dvs 99% av innehållet) i toan. Då såg det rödbrunt ut. Mysko alltså.

          Ännu ett bevis på att alla zoohandlare ljuger.
          /Nina

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Eller bevis att zoohandlaren som sålde dem är okunnig.

            Om du häller hetvatten på maskarna, så blir de kokta. Och då antar de en grå färg. Så använd bara vatten med samma temperatur som akvariumvattnet. En sådan liten "iskub" tiar på några minuter, speciellt om du placerar den på lysrörsrampen.

            Varför fiskarna inte åt kan bero på att de antingen inte gillar tubifexen, eller att de inte gillar kokt mat.

            Prova även vita, svarta och röda mygglarver och cyklops. Det går utmärkt att variera mellan dessa frysta foder. Du märker snart vilka foder fiskarna gillar och inte gillar lika mycket. Jo, en sak till. Var noga med hygienen när du matar med fryst foder. Speciellt röda mygglarver kan ge allergiska reaktioner om de är oförsiktig och petar i dem med fingrarna och sedan i ögonen. Kan bli akuten direkt efter sådant. Så tvätta ALLTID händerna efter att du hanterat fryst foder (lite överdrivet, men bättre att vara försiktig).

            Om du har mygg i området, så sätt ut en hink med vatten i trädgården/balkongen. Efter ett tag får du svarta mygglarver i hinken, bara att håva och mata fiskarna med (innan de blir mygg ). Jättebra och praktisk mat till fiskarna.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              #7
              Det var inte hett vatten jag hällde på, men ganska varmt ur kranen. Bara några droppar egentligen. Kuben tinade inte direkt utan började bara lösa upp sig lite.

              Det där med allergin läste jag redan på kylen där maten förvarades. Jag föredrar att inte röra vid det alls. Tycker det är läbbigt med insekter. Hade grymma problem at få ut den lilla kuben ur förpackningen utan att röra vid den. Dags att köpa gummihandska nu tror jag. *fjompig*
              /Nina

              Kommentar

              Arbetssätt...