Maskodlingsjord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    Maskodlingsjord

    Eftersom jag har en del enkyträer i min trädgårdskompost tänkte jag anlägga en liten odling (och även en daggmaskodling), men jag hittar ingen lämplig jord. Den skall vara ogödslad med ett pH på 7 eller strax över. Några tips på vad jag kan blanda till/köpa? Den "vilda" jorden där jag bor är för sur.
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #2
    Testa seramis på enkyträer, för det använder jag på gindalsmask. Idé kommer från Tyskland (tror jag). Oslagbart jag lovar.
    500+

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Var fick du tag på Seramis?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Jag förmodar det är det här du menar:
        http://www.seramis.com/pflegesystem/tongranulat.html
        Men som sagt, var hittar jag det? Jag har farit runt i alla växtaffärer i närheten senaste veckan och letat jord och jag har inte sett det.

        Kommentar

        • pupfish
          • December 2003
          • 248

          #5
          I Sverige är de svårt att få tag på, men jag fick tag på en som kunde fixa det åt mig. Nu flyttade jag så om det verkligen gick vet jag inte. Alternativet är att själv åka till Tyskland eller något företag som har t ex.uthyrning av växter (offentliga lokler). Det är genom ombud jag fått tag på det.

          Det kanske finns något växtföretag på nätet (Tyskt) som säljer, har inte kontrollerat själv. En fråga på ett tyskt forum kan kanske fungera.
          500+

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            <font color="red">pupfish, du har inte lust att sälja lite Grindalmaskar, jag har letat som bara f-n efter som. Det går bra att skicka dom.

            Maila mig på p.s.o@chello.se om du är intresserad. Vore mkt snällt! </font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen skickat av pupfish
              Testa seramis på enkyträer, för det använder jag på gindalsmask. Idé kommer från Tyskland (tror jag). Oslagbart jag lovar.
              Jag använde ju tidigare skumgummi som man ju kunde skölja av på ganska lätt (vilket ju var nödvändigt av och till).
              Hur rengör du detta substrat?
              Jag har för mej att det är ganska fast i konsistensen om det nu är det jag tror det är vill säga...

              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #8
                Det är bara att rengöra med vatten, i "konsistens" som lekakulor fast mindre och röda.
                500+

                Kommentar

                • knatten
                  • November 2002
                  • 16

                  #9
                  Enkyträerna som jag har nu går i vanlig såjord som jag torkat i micron tills den blivit snustorr och även porös detta bör göras i omgångar då det är lätt att jorden tar eld. sedan är det bara fukta med blomsprutan till lagom fuktighet ej lera, obs kom i håg svalt och mörkt.jag har provat olika gröt och bröd men slutat med detta då det fungerar(för mig lika bra) med havremust som strös på ytan och fuktas med vatten.

                  Seramis är Kanon kör med seramis och bilsvamp jämte seramis luktar ej möglar ej som svampen (UURK) skörden av grindal är dessutom bättre.
                  Hoppas seramis kommer hit så alla kan prova.

                  maskvänliga hälsningar LE








                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Enkyträerna som jag har nu går i vanlig såjord...
                    Hmm, för en månad sedan plockade jag en hel del enkyträer (30-50 st) och placerade dem i vanlig såjord, mörkt och lagom jordfuktigt och med en liten aning gyllenmust inblandat. Nu finns det bara någon enstaka stackare kvar så jag förutsatte att det var gödningen (som finns i all köp-jord) och pH som var fel, kunde inte komma på något mer.

                    Kan det vara något annat som är fel? Jorden är kanske för steril för dem?

                    Jag har pH 6,6 ur vattenkranen så det höjer inte pH i redan sur jord, det kanske spelar roll?

                    Kommentar

                    • knatten
                      • November 2002
                      • 16

                      #11
                      ge inte upp. Kom i håg att enkyträer vill ha det mörkt och svalt samt lagom med fukt och mat, samt att den mat som är överflödig och möglar tas bort. Lycka till

                      mvh Lennart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...